Csődvédelmet kért a General Motors

2009.06.01. 14:40 Módosítva: 2009.06.01. 14:40
A száz éves General Motors egykor az amerikai gépipar szimbólumának számított, most néhány órányira van a csőd bejelentésétől és attól, hogy a kormányzat többségi tulajdont szerezzen benne. Közben a másik nagy autógyártó, a Chrysler sorsa is eldőlni látszik, a bíróság engedélyezte, hogy a Fiat kétmilliárd dollárért megvásárolja.

Nagy változások előtt áll az amerikai autóipar. A bíróság vasárnap jóváhagyta, hogy a Chryslert eladják az olasz Fiat-csoportnak kétmilliárd dollárért, A döntést alig néhány órával azelőtt hozták meg, hogy a General Motors csődvédelmet kért helyi idő szerint hétfőn hajnalban.

Az autógyártók a válság miatt kerültek ekkora bajba, az emberek elhalasztják autóvásárlásaikat. A General Motors például 8,35 millió autót értékesített 2008-ban, ez 11 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A társaság több milliárd dolláros veszteséget ért el az elmúlt évben. A detroiti autógyárak, a Ford, a Chrysler és a General Motors egymás után jelentették be, hogy a csökkenő autóeladások miatt csökkentik a termelést, embereket bocsátanak el. A gyárak decemberben milliárdokat kaptak az amerikai államtól, hogy megmeneküljenek a csődtő. A Ford azóta talpraállt, a másik két cég azonban nem tudta túltenni magát az autóeladások csökkenésén.

A Chrysler április 30-án jelentette be, hogy csődvédelembe menekül és értékesebb tevékenységeiből létrehoz egy új céget, amelyben a Fiat, az állam és a szakszervezet lesz a tulajdonos. A szakszervezet birtokában 68 százalék lesz, a FIAT 20 százalékot, az amerikai és kanadai kormány pedig 12 százalékot tudhat magáénak az új vállalatból – írja a Reuters. Sok szakértő szerint a Chrysler csődjével – melyet szintén az amerikai költségvetés finanszírozott – tesztelték a sokkal nagyobb General Motors jóval bonyolultabb átszervezését.

Órákra a csődtől

Időközben kiszivárgott, hogy hétfőn csődvédelmet kér a másik nagy autóóriás, a General Motors is. Ezt hétfő hajnalban meg is tették. Barack Obama amerikai elnök hétfői beszédében (magyar idő szerint délután hatkor) valószínűleg azt jelenti be, hogy a szövetségi kormányzat az anyagi támogatás fejében hatvan százalékos tulajdonrészt szerez a gyárban. Összesen ötvenmilliárd dollárt költenek majd a cégre, de állítólag nem vesznek részt a cég napi irányításában. A sokkal kisebb GM könnyebben tud alkalmazkodni a környezethez.

A General Motorsról már hónapok olyan hírek keringenek, hogy csődközelben van. Év eleje óta az amerikai állam segítségével tud csak talpon maradni. A vállalat június 1-ig kapott haladékot az államtól, hogy rendezze tőkehelyzetét.

Egy hete már olyan értesüléseket is lehetett hallani, hogy már csak órákra van a csődtől, mert nem tud megegyezni a hitelezőivel a határidő előtt. A GM arra próbálta rábeszélni hitelezőit, hogy fogadják el a kötvények részvényekre történő átváltását.

A Ford jól van

Egyedül a Ford nem szorul állami segítségre a három autógyár közül. A cég tíz százalékkal növeli az autógyártást a harmadik negyedben – írja a MarketWatch. Szakértők szerint a Ford előnyhöz juthat, míg a General Motors és a Chrysler az újraszervezéssel lesz elfoglalva. Az elmúlt hónapokban már folyamatosan növeli piaci részesedését.

Május végén a General Motors bejelentette, hogy a kötvényesek elfogadták a módosított ajánlatot, eszerint ha kénytelenek lesznek csődvédelemhez fordulni, akkor létrejön egy új cég, mely állami támogatást kap. Ebből az új cégből kap részesedést a szakszervezet és a kötvényesek. Az új GM-ben 17,5 százalékos részesedése lesz a szakszervezetnek, 12 százaléka kanadai államnak, 60 százaléka az amerikai államnak, illetve 10 százaléka a kötvényeseknek. A kevésbé kívánatos vagyonrészek, köztük a nem népszerű modellek, egyes üzemek és egészségpénztári kötelezettségek a régi cégben maradnának, amelyet több év alatt számolnának fel. Az új GM pedig nagyon rövid idő alatt kilépne a csődvédelemtől.

A General Motors az egyik legnagyobb amerikai munkáltató, csődje a harmadik legnagyobb csőd lehet az amerikai történelemben, és a legnagyobb a nehéziparban. A cégnél 92 ezer munkavállaló dolgozik, ezenkívül nyugdíjalapján keresztül a GM félmillió nyugdíjasért felelős.

Mindenki megkönnyebbül

A Genreal Motors csődje minden idők legóvatosabban kezelt csődje az amerikai történelemben. Még tavaly december 19-én George Bush amerikai elnök jelentett be egy mentőcsomagot, melyet utóda, Barack Obama márciusban felgyorsított, amikor hatvan napot adott a cégnek az átszervezésekre.

Az átszervezés drasztikusan megváltoztatja a General Motorst, a BBC Online szerint akár húszezer ember is elveszítheti az állásást. Az Európában maradt márkák, mint a Pontiac, Saturn, Hummer, Saab veszélyben vannak, gyárbezárásokra is sor kerülhet.

Az utóbbi hetekben az európaiakat leginkább az Opel érdekelte a közvéleményt. A német kormány, a németországi autógyáraknak otthont adó tartományok vezetői, a General Motors és az amerikai pénzügyminisztérium és az osztrák-kanadai Magna International beszállítói és alkatrészgyártó konszern között létrejött egyezség szerint az Opelt a Magna veszi át. Az átmeneti időszakban nagykoalíciós kormány 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít az Opel számára.

Az autóóriás csődje azonban nem okoz zavart a piacokon. Éppen ellenkezőleg, a piac fellélegezhet, mert megszűnik a hetek óta tartó bizonytalanság. A japán tőzsde a hírek hatására hétfőn emelkedett is.

Elemzők szerint azonban most kezdődik az igazi harc, a GM-nek és a Chryslernek versenyképesnek kell válnia. Ha ez nem történik meg, akkor néhány év múlva megint áteshetnek ugyanezen a folyamaton.