Nincs vége a recessziónak, jósolta alsógatyából Greenspan

2009.06.09. 18:20 Módosítva: 2009.06.09. 18:20
A nehéz gazdasági helyzet alternatív elemzési módszerek felé irányítja a legnevesebb közgazdászok figyelmét is, így előtérbe kerülhetnek olyan indikátorok is, mint a férfi alsónadrágok értékesítésének alakulása is. Alan Greenspan, az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed korábbi elnöke szerint a módszer működik, így mivel most nem fogynak az alsónadrágok kijelenthetjük: odébb van még a recesszió vége.

Alan Greenspan a férfi alsónemű értékesítésekből jósolja meg a gazdaság alakulását. Az idős jegybankár és gazdasági guru nem hülyült meg, legalábbis nem annyira, hogy ne találna magyarázatot a hóbortjára. Sőt, nem ő az egyetlen közgazdász, aki valóban hisz az alsónadrág-indikátorban és hasonló abszurd, néha bizarr gazdasági mutatószámokban.

A gatya-effektus lényege, hogy a férfiak ruhatárában jellemzően az alsónadrág az egyetlen olyan ruhadarab, amely a külvilág számára láthatatlan, így érthető módon a férfitársadalom zöme ezen kezd el először spórolni, még ha kopottas is a rendelkezésre álló repertoár. Erről az MSN Money maga Greenspan beszélt szerint egy rádióinterjú során nagyjából egy évvel ezelőtt.

Ebből fakadóan ráadásul a visszatartott kereslet miatt amint a gazdaság kicsit jobb állapotba kerül, az új fehérnemű vásárlások korai indikátorként jelezhetik a konjunktúrát - mutat rá Marshal Cohen, a fogyasztói szokásokat kutató NPD Group vezető iparági elemzője. Az egy évig tartó, mintegy 12 százalékos csökkenés után februárban és márciusban szinten maradtak az alsónadrág-értékesítések, ami a gazdaság stabilizálódására utal.

A növekedés viszont még odébb van, ehhez legalább 2-3 százalékos éves növekedésre lenne szükség, ami a hasonló profilú Mintel szerint nagyon nincs benne a pakliban, a társaság szerint idén további 2.3 százalékkal esik majd a kereslet a férfi alsónemű iránt, a gazdasági fordulat pedig még 2013-ig várat magára.

Sajnos a női fehérneműkkel kapcsolatban már nem működik a varázslat, a gyengébbik nem ugyanis túlságosan érzékeny arra, hogy mit visel, így a kereslet sokkal kevésbé jelzi előra a gazdasági növekedést. A férfiak ezt persze feltehetően egy cseppet sem bánják.