Nem fognak állni az utasok a Ryanair gépein

2009.07.24. 10:56 Módosítva: 2009.07.24. 10:56
A Ryanair utasainak 66 százaléka végig állna egy egy órás repülőutat, ha ingyen lenne a jegy, derül ki a légitársaság online felméréséből. Légiközlekedési szakértők szerint azonban ez a fajta költségcsökkentő intézkedés sem technikailag, sem jogilag nem megoldható a következő tíz évben.

Három kérdést tett fel honlapján a fapados légitársaság, hogy kiderüljön, mit is gondolnak utasai a tervezett költségcsökkentő lépésről. Az egyik kérdés az volt, hogy “Utazna-e állva egy egy órás repülőúton, ha a jegye ingyen lenne?” A kérdésre a több mint 120 ezer szavazó 66 százaléka felelt igennel, és 34 százalékuk gondolta úgy, hogy inkább nem. Az “Utazna-e állva akkor, ha a jegye csak fele annyiba kerülne, mint az ülő utasoké" kérdésre, már csak a válaszadók 42 százaléka felelt igennel. Azzal a felvetéssel pedig, hogy “választhassanak-e az emberek az ülő és álló helyek között a rövid távú repülőutakon is ugyanúgy, mint a vonatokon, a buszokon és a metrón?” az emberek 60 százaléka értett egyet.

Már tárgyalnak?

A fapados légitársaság közleménye szerint már tárgyalnak a Boeing repülőgépgyártóval a gépek kialakításáról, az ír légiközlekedési hivataltól azonban még nem kaptak engedélyt. Michael O'Leary, a Ryanair tulajdonosa egyébként egy kínai légitársaságtól, a Springtól vette az ötletet, ők is hasonlót terveznek bevezetni. A Ryanair azt várja, hogy az intézkedéstől 50 százalékkal nő majd a férőhelyek száma, és 20 százalékkal csökkennek a költségek.

Abszurd elképzelések

Mindehhez azonban biztonságtechnikai fejlesztésekre – többek között az utastér átalakítására – lenne szükség a légiközlekedési szakértők szerint. Nem véletlenül kell még az ülő utasoknak is bekötni magukat, az álló utasok pláne veszélyben lennének a jelenlegi utasterekben nem csak le-vagy felszálláskor, hanem turbulencia közben is. Ilyen fejlesztésekre a szakértők szerint azonban 10-15 éven belül nem kerül sor. Ráadásul jogilag sem kivitelezhető az álló helyek bevezetése, mert a kérdést nemzetközi, és nem nemzeti szinten szabályozzák a hatóságok. Mind a technológiai, mind az engedélyeztetési eljárás – amelynek során meg kellene győzni a nemzetközi és a nemzeti légiközlekedési hatóságokat, hogy az új, állóhelyes utastér valóban biztonságos – iszonyú összegekbe kerülne, és nem biztos, hogy megérné. Azt azonban elismerik a szakértők is, hogy ha állva ingyen lehetne utazni egyes járatokon, biztos, hogy megemelkedne az utasok száma.

Nem ez az első alkalom, hogy a Ryanair heves vitákat kiváltó költségcsökkentő lépéseket vezetne be. Május végétől számos repülőtéren az utasoknak kell elvinni a csomagokat a repülőgépig, októbertől pedig meg akarják szüntetni a személyes jegy- és csomagkezelést mind a 146 repülőtéren, ahol járatot üzemeltetnek. Nemrégiben súlyadót akartak bevezetni, ami azt jelentette vola, hogy a túlsúlyos utasoknak többet kell fizetni a jegyért.