Vendel
7 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Bajban a luxuscégek

2009.11.03. 16:04
Bár sokan azt hitték - még talán az év elején is-, hogy a luxus piac ellenáll majd a válságnak, az elhúzódó nehézségek hatására ezt a szegmenst is utoléri a végzete. A gazdasági válság nem kíméli a luxus divatházakat, számos közülük jelentős problémákkal küzd. Az idei év első felében többen is a csőd szélére kerültek - köztük a francia Christian Lacroix-, míg mások jelentős elbocsátásokra kényszerülnek, hogy életben tartsák üzletüket. Legutóbb a Versace jelentette be, hogy megválik dolgozóinak 26 százalékától, de leépíti a Chanel is, illetve csökkentett alkalmazottainak munkaidejét a Prada is. A luxus márkák piacán az idei évben nyolc százalékos visszaesés várható, s bár a jövő év valamivel jobbnak ígérkezik, a növekedés mértékét alig egy százalékosra várják az elemzők.

A gazdasági válság erős hatást gyakorolt a kiskereskedelmi láncok forgalmára. Az emberek ugyanis a források beszűkülése miatt kevesebbet költenek, de nem egyformán vágták meg kiadásaikat minden termékcsoportot illetően. Az élelmiszer hálózatokon kívül, azonban kevesen mondhatják el magukról, hogy nem szenvednek jelentős visszaeséstől.

A luxus sem kell

De hogy érintik a gazdasági nehézségek a luxus nemzetközi márkákat? Sokáig arról lehetett hallani, hogy a válság nagyon kevés befolyást gyakorol a luxustermékeket kínáló divatházak forgalmára. Ezek vásárlóit ugyanis a szakértők a legellenállóbbnak gondolták, hiszen esetükben kevésbé beszélhetünk az elbocsátások okozta sokkokról, vagy a fogyasztási hitelek visszaesése miatt beszűkülő vásárlási lehetőségekről. Azonban bármennyire is ellenállónak tűnt ez a kiskereskedelmi szegmens, a gondokat úgy tűni mégsem kerülhette el. Az elhúzódó gazdasági nehézségek, az ezen a piacon aktív vásárlókat is elérték, hosszú távon ugyanis a fogytán lévő tartalékok, illetve megcsappanó bevételek a gazdag vásárlókat is költségeik mérséklésére kényszerítették.

A gazdasági válság azonban nem csak a Vercase-t érinti súlyosan, összességében azt lehet mondani, hogy a kisebb, főként családi kézben lévő luxusmárkák egyaránt jelentősen megszenvedik a jelenlegi piaci körülményeket. Nem régiben a Prada is bejelentette, hogy csökkenti teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottainak számát, 3000 olasz alkalmazottjuk közül 210-en dolgoznak ezentúl csökkentett munkaidőben. De a sornak ezzel még nincs vége, a Wertheimer család tulajdonában álló Chanel 200 dolgozójától kénytelen megválni, vagyis munkásainak 10 százalékát elküldi szintén a válság következtében visszaeső forgalomra hivatkozva.

Néhány cég azonban még az elbocsátásoknál is nagyobb bajoktól szenved, februárban csődbe ment például a Gianfranco Ferre márka tulajdonosa, az olasz Ittierre, míg a francia neves divatház a Christian Lacroix pedig júniusban kért csődvédelmet a luxus piac gyengélkedésével indokolva. A cégre egy az Egyesült Arab Emirátusok uralkodó családjához közel álló sejk 100 millió dolláros (68 millió eurós) vételi ajánlatot tett.

Akiknek jobban megy

Jobban viselik azonban a válság okozta nehézségeket a több márkát is birtokló luxuscégek - mint a LVMH Moet Hennessy Luis Vuiton és a Gucci Csoport -, a különböző brandjeiknek köszönhetően több lábon állnak. Így relatíve alacsonyabb fix költségekkel szembesülnek, valamint rugalmasabban képesek reagálni a kihívásokra. Esetükben is azonban inkább a már meglévő bolthálózat megtartása került előtérbe, a bővítési tervek valószínűleg még egy ideig a fiókokban maradnak.

Még messze nem lélegezhetnek fel ugyanis a luxus divatmárkák, elemzők szerint ugyanis a luxus márkák piacán az idei évben nyolc százalékos visszaesés várható, míg jövőre a bevételek csupán egy százalékos növekedése várható.