Bajban a luxuscégek

2009.11.03. 16:04
Bár sokan azt hitték - még talán az év elején is-, hogy a luxus piac ellenáll majd a válságnak, az elhúzódó nehézségek hatására ezt a szegmenst is utoléri a végzete. A gazdasági válság nem kíméli a luxus divatházakat, számos közülük jelentős problémákkal küzd. Az idei év első felében többen is a csőd szélére kerültek - köztük a francia Christian Lacroix-, míg mások jelentős elbocsátásokra kényszerülnek, hogy életben tartsák üzletüket. Legutóbb a Versace jelentette be, hogy megválik dolgozóinak 26 százalékától, de leépíti a Chanel is, illetve csökkentett alkalmazottainak munkaidejét a Prada is. A luxus márkák piacán az idei évben nyolc százalékos visszaesés várható, s bár a jövő év valamivel jobbnak ígérkezik, a növekedés mértékét alig egy százalékosra várják az elemzők.

A gazdasági válság erős hatást gyakorolt a kiskereskedelmi láncok forgalmára. Az emberek ugyanis a források beszűkülése miatt kevesebbet költenek, de nem egyformán vágták meg kiadásaikat minden termékcsoportot illetően. Az élelmiszer hálózatokon kívül, azonban kevesen mondhatják el magukról, hogy nem szenvednek jelentős visszaeséstől.

A luxus sem kell

De hogy érintik a gazdasági nehézségek a luxus nemzetközi márkákat? Sokáig arról lehetett hallani, hogy a válság nagyon kevés befolyást gyakorol a luxustermékeket kínáló divatházak forgalmára. Ezek vásárlóit ugyanis a szakértők a legellenállóbbnak gondolták, hiszen esetükben kevésbé beszélhetünk az elbocsátások okozta sokkokról, vagy a fogyasztási hitelek visszaesése miatt beszűkülő vásárlási lehetőségekről. Azonban bármennyire is ellenállónak tűnt ez a kiskereskedelmi szegmens, a gondokat úgy tűni mégsem kerülhette el. Az elhúzódó gazdasági nehézségek, az ezen a piacon aktív vásárlókat is elérték, hosszú távon ugyanis a fogytán lévő tartalékok, illetve megcsappanó bevételek a gazdag vásárlókat is költségeik mérséklésére kényszerítették.

A gazdasági válság azonban nem csak a Vercase-t érinti súlyosan, összességében azt lehet mondani, hogy a kisebb, főként családi kézben lévő luxusmárkák egyaránt jelentősen megszenvedik a jelenlegi piaci körülményeket. Nem régiben a Prada is bejelentette, hogy csökkenti teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottainak számát, 3000 olasz alkalmazottjuk közül 210-en dolgoznak ezentúl csökkentett munkaidőben. De a sornak ezzel még nincs vége, a Wertheimer család tulajdonában álló Chanel 200 dolgozójától kénytelen megválni, vagyis munkásainak 10 százalékát elküldi szintén a válság következtében visszaeső forgalomra hivatkozva.

Néhány cég azonban még az elbocsátásoknál is nagyobb bajoktól szenved, februárban csődbe ment például a Gianfranco Ferre márka tulajdonosa, az olasz Ittierre, míg a francia neves divatház a Christian Lacroix pedig júniusban kért csődvédelmet a luxus piac gyengélkedésével indokolva. A cégre egy az Egyesült Arab Emirátusok uralkodó családjához közel álló sejk 100 millió dolláros (68 millió eurós) vételi ajánlatot tett.

Akiknek jobban megy

Jobban viselik azonban a válság okozta nehézségeket a több márkát is birtokló luxuscégek - mint a LVMH Moet Hennessy Luis Vuiton és a Gucci Csoport -, a különböző brandjeiknek köszönhetően több lábon állnak. Így relatíve alacsonyabb fix költségekkel szembesülnek, valamint rugalmasabban képesek reagálni a kihívásokra. Esetükben is azonban inkább a már meglévő bolthálózat megtartása került előtérbe, a bővítési tervek valószínűleg még egy ideig a fiókokban maradnak.

Még messze nem lélegezhetnek fel ugyanis a luxus divatmárkák, elemzők szerint ugyanis a luxus márkák piacán az idei évben nyolc százalékos visszaesés várható, míg jövőre a bevételek csupán egy százalékos növekedése várható.