Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Pénzhiány miatt leállt a dubaji metróépítés

2010.01.07. 11:00 Módosítva: 2010-01-07 11:00:35
Fizetési problémák miatt leállították a dubaji metró építését - írta csütörtöki számában a Nikkei című japán gazdasági napilap. Az arab világ legnagyobb metróberuházását végző japán-török konzorcium azért függesztette fel a munkálatokat, mert az emírség kormánya nem fizetett időben.

A konzorcium tárgyalásokat kezdett a megbízóval, s csak akkor folytatják a kivitelezést, amikor biztosítottnak látják a finanszírozást. A Nikkei szerint a vitát az okozza a felek között, hogy az 5,3 milliárd dollárosra tervezett projekt költségei menet közben a duplájára nőttek.

Egy már elkészült szakasz Dubaiban
Egy már elkészült szakasz Dubaiban

A lap szerint a csaknem 75 kilométeres hálózat így biztosan nem készül el az eredeti határidőre, idén tavaszra. Legkorábban az év végén fejeződhet be a munka a négy metróvonalon, amelyeken teljesen automatizált, vezető nélküli szerelvények közlekednek majd.

Dubajban a novemberben kitört adósságválság ellenére igyekeznek folytatni az egyedülálló, látványos fejlesztéseket. A héten például felavatták a világ legmagasabb épületét, a 828 méteres Burzs Kalifát, amely a Közel-Kelet legnagyobb bevásárlóközpontja és több tucatnyi "kisebb" felhőkarcoló között áll.

Dubaj a relatív nyersanyagszegénység miatt fogott bele a nagyszabású beruházásokba. Az apró ország az Egyesült Arab Emírségek tagállama, amely a harmadik legnagyobb olajexportőr, kitermelhető olajvagyona pedig nagyságra az ötödik a világon. Az ásványkincs 90 százaléka azonban a legnagyobb társállam, Abu Dzabi területe alatt fekszik, ezért Dubaj olajjövedelmei szinte elhanyagolhatók. Az ország éppen ezért az idegenforgalomra épít és hitelből fedezett, hatalmas értékű luxusingatlan-beruházásokra alapozza gazdaságának fejlesztését.

A pénzügyi válság miatt azonban a luxusingatlan-szektor forgalma is csaknem elapadt, az építkezések leálltak, s gyakorlatilag egyik napról a másikra bevételek nélkül maradtak a fejlesztők. Köztük van a Dubai World, amely a három meghatározó állami óriásvállalat legnagyobbika az Investment Corporation of Dubai és a Dubai Holding előtt.

Novemberben aztán a Dubai World - amelynek adósságát különböző becslések 30 és 60 milliárd dollár közé teszik - hiteltörlesztési haladékot kért, decemberben pedig Abu Dzabi egy 10 milliárd dolláros csomaggal sietett a társállam segítségére. Így, legalább is átmenetileg, sikerült megelőzni a Dubai World fizetésképtelenségét.