Gigafúzióval jön létre a világ legnagyobb csokicége

2010.01.19. 14:53
Elfogadta a brit Cadbury édességgyártó csoport vállalatvezetése kedden a világ második legnagyobb élelmiszeripari óriáscége, az amerikai Kraft Foods Inc. csaknem 12 milliárd fontos (3500 milliárd forintos), készpénzes és részvényes átvételi ajánlatát.

Véget ért a csokiháború, a Kraft Foods Inc. 12 milliárd fontért, vagyis 3500 milliárd forintért megveszi a Cadburyt. Az ügylettel - ha azt a két cég részvényesei is elfogadják -  az egyik legpatinásabb brit nagyvállalat függetlensége szűnik meg, egyúttal a világ első számú édesipari vállalata jön létre.

A Cadbury 1824-ben alakult; legismertebb terméke, a Dairy Milk csokoládé 1905 óta létezik. A Kraft széles termékportfoliójába olyan márkanevek tartoznak, mint például a Toblerone és a Milka csokoládé, vagy a Philadelphia sajtkészítmények.

A Cadbury és a Kraft Foods a felzárkózó térségben is erősen jelen van: termékeiket árulják Magyarországon, Oroszországban és az ázsiai feltörekvő piacokon is.

A Cadburyt - amely jelenleg 45 országban 60 ezer alkalmazottat foglalkoztat - John Cadbury alapította Birminghamben. A cég először egyetlen boltból állt, amely teát, kávét és forró csokoládéitalt kínált, a józanság jegyében: Cadbury ugyanis kifejezetten az alkoholfogyasztás alternatívájaként hirdette termékeit.

A Kraft a végleges, megemelt ajánlatban 840 pennyt kínál a Cadbury egy-egy részvényéért; ezen belül 500 penny a készpénz, a többi újonnan kibocsátandó Kraft-részvény. A Cadbury-részvényesek ezen felül részvényenként 10 penny rendkívüli osztalékot is kapnak. Mindez együtt 11,9 milliárd fontra (19 milliárd dollárra) értékeli a Cadburyt.

Feltornászták az árat

A megajánlott - és a cégvezetés által elfogadott - vételár még kedden is tartalmazott némi prémiumot a tőzsdei árfolyam felett: a Cadbury részvénye az átvételi ügylet hírére 29,50 pennys, 3,65 százalékos nyereséggel 837,00 penny volt a Londoni Értéktőzsde kedd déli kereskedésében.

Az osztalékkal együtt 850 pennys részvényenkénti vételár azonban 50 százalékos prémium ahhoz az 568 pennys árfolyamhoz képest, amelyen a Cadbury papírja a Kraft első, tavaly őszi - akkor még ellenséges - átvételi kísérletének bejelentése előtt zárt.

Az amerikai cég végső árajánlata egyben a tizenháromszorosa a Cadbury tavalyi alapszintű - kamat- és adófizetés, valamint leírások előtt számolt - pénzügyi eredményének (EBITDA). Ezt a többszöröst a brit cég vezetése a londoni tőzsdén kedden közzétett nyilatkozatában "vonzónak" nevezte.

Rég megkörnyékezte a Kraft a Cadburyt

A Kraft már tavaly szeptember óta próbálkozik a Cadbury átvételével. Eredeti ajánlatát azonban - amelyben csak 300 penny volt a részvényenkénti készpénzes rész, és amelynek értéke összességében 745 penny volt részvényenként - a brit vállalat vezetése akkor még indulatosan elvetette, azzal az érvvel, hogy a Kraft "fillérekért akarja megvenni" a Cadburyt. Az első ajánlat összesen 10,5 milliárd fontra értékelte a brit céget.

A Cadbury iránt egy másik amerikai édesipari óriás, a Hershey is érdeklődött, ám elemzői vélekedések szerint a Krafttal létrejött egyezség nyomán valószínűsíthetően már nem tesz ellenajánlatot.