Harapófogóban a Boeing és az Airbus beszállítói

2010.07.23. 07:41

Az Airbus SAS és a Boeing Co. egy éven belül fúzióra kényszerítheti beszállítóit, miután mindkét óriáscég olyan partnereket akar, amelyek tőkeerősebbek és alkalmasak a kockázatvállalásra - állítják a szakértők a Bloomberg híre szerint. Az átalakulástól nemcsak az árak csökkenését várják, hanem a minőség és a rugalmasság javulását is. A nagy beszállítók, amelyek jó része korábban független repülőgépgyártó volt, maguk is ebbe az irányba tartanak.

Jim Albaugh, a Boeing utasszállító-gyártásának főnöke szerint az ipar várható, évek óta példátlan felfutása is szükségessé teszi a fúziókat. A Boeing és az Airbus új gépóriásainak rendelésállománya máris jelentős teher a hátukon, de ehhez jön még a most a piacra törő gépek gyártása. A Lockheed Martin Corp. például 2015-től kezdi meg teljesíteni a mintegy háromezer F-35 Joint Strike Fighter vadászgépre szóló megrendelését.

Paul Edwards, a Jefferies International elemzője szerint a vállalatfelvásárlásokban várhatóan a GKN Plc, a Senior Plc és a Fokker Aerospace járnak majd az élen - mindhárom cég rendelkezik az ehhez szükséges tőkével, és vagy már meg is kezdték a fúziókat, vagy tervezik azokat. A Deloitte LLP is úgy véli, hogy a mintegy 40 milliárd dolláros évi forgalmú repülőgép-beszállítói piacon elkerülhetetlenek az összeolvadások. Ezek lehetővé tennék, hogy az egyes gyártók nagyobb részegységeket készítsenek, olcsóbban és jobb minőségben - mondta Louis Gallois, az Airbus anyavállalata, az EADS vezérigazgatója. Ráadásul mivel az új gépek üvegszál-erősítésű kompozit anyagai, amiből a törzsük készül, nem igényel karbantartást vagy alkatrészcserét, ha nem keresnek új lehetőségeket, jelentősen csökkenne a bevételük. A Fokker - amely egykor a világ legnagyobb repülőgépgyártója volt - több partnerével tárgyal is a fúzióról, és be akar törni olyan piacokra, mint India, Kína és Oroszország. A Senior olyan vállalatfelvásárlásokat tervez, amelyek többek között ügyfelévé tehetnék az Empresa Brasileira de Aeronautica SA-t, a világ negyedik legnagyobb repülőgépgyártóját.