Új front a légitársaságok háborújában

2010.11.29. 08:02

A világszintű szövetségekbe tömörült légitársaságok két újabb csoportban folytathatják piaci harcukat, ezúttal azonban nem az utasok, hanem a repülőgépek megvásárlásához felhasználható exporthitel megszerzése a tét - idézi a Financial Times cikkét a Napi Gazdaság. A Ryanair, Európa legnagyobb légitársasága és a dubai Emirates elhatározta, hogy nyolc további vállalattal összefogva lobbicsoportot hoznak létre az utasszállító repülőgépek megvásárlásához kölcsönöket nyújtó exporthitel-ügynökségek védelme érdekében. A lépés azért szokatlan, mert ez a két cég egyébként kerüli a versenytársaival való szövetkezést. Az Aviation Alliance névre keresztelt csoport tagjai rajtuk kívül az abu-dzabi Etihad, a Korean Air, a Norwegian és az ausztrál Virgin Blue és mások. Ellenfelük az a 24 amerikai és európai légitársaság, amelyek székhelye egybeesik a polgári repülőgépeket gyártó két nagy cég üzemeinek helyével. Ez az alapja ugyanis egy informális megállapodásnak, amely korlátozza hitelfelvételüket.

A még a nyolcvanas években elfogadott szabály megtiltja a Boeing és az Airbus gyártóhelyeinek otthont adó országok - az USA, Németország, Franciaország, Nagy-Britannia és Spanyolország - légitársaságainak, hogy igénybe vegyék az exporthitel-ügynökségek forrásait a gépvásárlásokhoz. Ez nem is jelentett nagy gondot a pénzügyi válság kirobbanásáig, amíg banki forrásból simán kölcsönhöz jutottak, ám a krízis mélypontján gyakorlatilag csak az ügynökségektől lehetett forrást szerezni, ami kiélezte az ellentéteket. A British Airways vezérigazgatója, Willie Walsh két hónappal ezelőtt azt mondta, hogy Európa ezzel a szabállyal az Emirates terjeszkedését finanszírozza.

A 24-ek ezért azt akarják, hogy a tiltó szabályt töröljék el, a gépek vásárlásához igénybe vehető exporthitelek arányát maximálják a teljes költség 20 százalékában és emeljék meg az ilyen kölcsönök kamatát. Az Aviation Alliance-nak nincs ellenére az informális megállapodás feloldása, de ellenzik az exporthitelek korlátozását. Vannak ugyanis olyan cégek, amelyek ezek nélkül nem tudnák finanszírozni gépvásárlásaikat.