Pesszimista becslések szerint akár 2026-ig is eltarthat az A3-as jelzésű, észak-erdélyi autópálya építése, de még a legoptimistább forgatókönyv szerint is csak 2015 és 2020 között valósulhat meg - írja a Napi Gazdaság.
Az összesen 415 kilométeres sztráda építését még 2004-ben kezdte el az amerikai Bechtel vállalat, a kivitelezési költségeket akkor 2,2 milliárd euróra becsülte a kormány, és a tervek szerint az utat 2012-ben kellett volna átadni a forgalomnak.
Annak ellenére, hogy az elmúlt hét év alatt mindössze a teljes szakasz alig tíz százaléka, a Kolozs megyei Gyalut Aranyosgyéressel összekötő 52 kilométeres szakasz készült el, az építkezés a teljes költségvetés több mint 50 százalékát, 1,3 milliárd eurót emésztett fel. A folyamatos késlekedésekre hivatkozva a kormány idén ősszel úgy döntött, hogy módosítja a szerződést, és a Bechtel csak azokon a szakaszokon dolgozhat tovább, amelyeken már korábban elkezdte a munkálatokat. A fennmaradó közel 300 kilométeres sztrádarészek kivitelezésére pályázatot írnak ki.
Az akut forráshiánnyal küszködő közlekedési tárcának azonban - nem titkoltan - egyáltalán nem sürgős az erdélyi sztráda, a hivatalos álláspont szerint a pályázatokat valamikor jövőre tervezik meghirdetni, az azonban már most látszik, hogy a költségvetésből jövőre alig jut valami a Bechtelnek. A munkálatok tehát egyelőre állnak, az átadási határidők pedig ismét csúsznak.
Anca Boagiunak, a közlekedési tárca vezetőjének ígérete szerint 2012-ben országosan 90 kilométer autópályát adnak át a forgalomnak, egy évvel később azonban további 550 kilométer készül el. A közlekedési tárca jövőre 14,79 milliárd lejből (3,4 milliárd euró) gazdálkodhat, amiből a tervek szerint 74 százalékot, azaz 2,5 milliárd eurót infrastrukturális fejlesztésekre fordítanak majd.
Prioritásként a miniszter asszony a IV. páneurópai folyosó részeként épülő, Nagyszebent Nagylakkal összekötő közel 333 kilométeres szakaszt jelölte meg, amelyre 761 millió eurót szánnak elsősorban uniós forrásokból. Közel 70 millió euróból tovább épülhet a Bukarestet a Fekete-tengerrel összekötő autópálya Cernavoda és Constanta közötti 73 kilométeres szakasza, és újabb 31 millió eurót szánnak a Bukarest-Ploiesti közötti 62 kilométeres sztrádára, amelynek átadási határideje eredetileg 2011. december 15. volt. A jövő évi költségvetésből 215 millió eurót különítettek el tizennégy város körgyűrűjének megépítésére összesen 236 kilométer hosszúságban, emellett 440 millió euróból kétezer kilométernyi első- és másodrendű utat terveznek felújítani.