A Philip Morris beszállna a kínai egészségügybe

MTI/Index
2012.10.30. 11:30
A kínai piacon erősít az amerikai Philip Morris - a dohánycég ugyanakkor nem a hagyományos dohányiparban, hanem a kevésbé káros cigaretták és az egészségügy terén keres növekedési lehetőséget. Kínában szívják el a világ cigarettáinak 40 százalékát, de szabályozás segítségével a helyi márkák lehengerlő fölényben vannak, a Phillipp Morris Marlbrorojának piaci részesedése is csak 0,3 százalék.

Az amerikai dohányóriás még szeptember végén jelentette be, hogy a dohánynövény egy fajtájának felhasználásával készülő influenza elleni védőoltás kifejlesztésén dolgozik, melyet többek között a kínai piacon kívánnak forgalmazni. A vakcinát a cég 40 százalékos tulajdonában lévő kanadai Medicago készíti a Philip Morris 4,5 milliárd dollárjából, az az amerikai anyavállalat nem hagyományos dohánypiaci diverzifikációjának fontos eleme, írja Wall Street Journal.

A legnagyobb dohányosok

Szintén a kínai piaci terjeszkedés meghatározója lehet a hagyományosnál kevésbé egészségkárosító cigaretták árusítása. Kínában ma a lakosság csaknem egynegyede dohányzik, a világ összes cigarettájának 40 százalékát itt értékesítik.

A dohányzással összefüggő betegségekbe évente csaknem egymillióan halnak bele az országban, ez a szám az egészségügyi hatóságok szerint megelőző intézkedések nélkül 2030-ra akár meg is triplázódhat. A Philip Morris fejlesztése iránt - a vállalat egy legutóbbi befektetői konferenciáján elhangzottak szerint - a kínai hivatalok igen nagy érdeklődést mutattak.

Az egyetlen lehetséges út

"Ez az egyetlen mód, hogy megkedveltessék magukat a kínaiakkal" - mondta Bonnie Herzog, a Wells Fargo dohányipari specialistája.

Mind az influenza elleni oltóanyag, mind az "új generációs" cigaretták a vállalat hosszú távú stratégiájának elemei, a hivatalos engedélyeztetési eljárások és a fejlesztés elhúzódása miatt legkorábban is az évtized végén kerülhetnek a kínai boltok és gyógyszertárak polcaira.

A Philip Morris korábban próbálkozott a hagyományos cigaretták kínai piacára is bejutni, 2005-ben stratégiai partnerséget kötött a kínai nemzeti dohánycéggel, a CNTC-vel. A kínai partner 2008-ban kezdte meg a Marlboro cigaretták árusítását, a cég ugyanakkor a CNTC 160 milliárd dollárosra becsült, szigorúan szabályozott monopolpiacán csupán 0,3 százalékos részesedést tudott szerezni, a nem hagyományos dohánytermékek kifejlesztése és árusítása ezért is jelenthet igazi piachódítási lehetőséget Kínában a Philip Morrisnak.

"Miért is adnának a piaci részesedésükből?" - mondta Louis Camilleri, a Philipp Morris elnök-vezérigazgatója. "Az új technológia az egyetlen út ahhoz, hogy egy Kína-féle országba be lehessen törni."