Judit
2 °C
7 °C

Tönkreverte az Airbust a Boeing

2006.07.28. 10:32
A megrendelések számát nézve a Boeing idén tönkreverte az Airbust. Az európai reülőgyártó új modell fejlesztésével reagált a kihívásra, bár a bajok sokkal inkább a cég felépítésében vannak, írja az Economist. Modellváltásra a vállalatvezetésben lenne igazán szükség.

Baj van az Airbus 380 vezetékezésével. A toulouse-i összeszerelő üzemet le is kellett állítani, de nem az augusztus végéig tartó kényszerszünet a cég legnagyobb problémája - írja az Economist. Hanem a rivális Boeing, amely öt évig hajózott az Airbus farvizén, hogy aztán idén az új géprendelések 75 százalékát zsebelje be legújabb nagy hatótávolságú modelljével, a középméretű, 220-260 utas szállítására képes 787-es sorozattal.


Viszi a prímet

Pánikfejlesztés

A kihívásra válaszul az Airbus felfüggesztette bevált 330-as sorozatának négymilliárd dolláros frissítését, és egy tízmilliárdos projektbe, a szuperszéles testű Airbus 350 XWB (extra-wide-bodied, szuperszéles testű) sorozat fejlesztésébe kezdett.

Az Economist szerint a bajokat előre lehetett látni. Az A380-as szuperjumbo a gyártási nehézségek miatt egy éve késik, ez önmagában kétmilliárd dolláros pluszkiadást jelent a cégnek - a botrányba bele is bukott az anyacég EADS (European Aeronautic Defence and Space) egyik vezérigazgatója és az Airbus vezérigazgatója is.


Egy éve késik

Az Airbus előző fejlesztése, a négymotoros, közepes méretű A340-es teljes zsákutca, a cég nem számolt az üzemanyagár emelkedésével és a motortechnika fejlődésével. A Boeing-787-es két motorral oldja meg ugyanazt a feladatot. Az A340-esből tavaly csupán 15 darabot tudtak eladni, ugyanebben az időszakban a Boeing 150 darab 787-est értékesített.

Irányítási gondok

Az A350-es jó iránynak tűnik, a gép nemcsak a közepes méretű gépekkel, hanem a 747-es utódának szánt, 360 utas szállítására alkalmas 777-essel is versenyre szállhat - az elképzelések szerint az A350-es 260-350 utast vehet majd fel. De az Economist szerint a cégnek nem csak a modellkínálattal vannak problémái.

Az Airbus vállalati működését teljes egészében áthatja közös európai jellege. A céget nem integrálták az anyacég EADS-ba, amelyet a francia-német közös alapítás miatt amúgy is két vezérigazgató vezet. Így a gyakorlatban három vezérigazgató és két igazgatósági tanács ráncigálja az Airbust. És hiába foglalkozik az EADS űrtechnológiai fejlesztésekkel, a kutatórészleg eredményei gyakran nem jutnak el a polgári gépeket gyártó Airbushoz. Az Economist megfigyelései szerint a cég versenyképességéhez nem csak a levegőben, a földön is újítania kellene.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?