Magasabb adóval az alcopop ellen

2008.03.07. 16:02
A brit konzervatívok magasabb adóval sújtanák a fiatalok körében kedvelt alcopopokat és az erősebb söröket, így próbálják meg megakadályozni túlzott fogyasztásukat. A bevételt a többi, szerintük ártalmatlanabb alkoholos ital árának csökkentésére fordítanák. Az indok: túl sok gondot okoznak a részeg fiatalok.

A konzervatívok megháromszoroznák az alkopopnak nevezett készen kapható koktélokat, a bevételt pedig az alacsony alkoholtartalmú sörök és borok árának leszállítására fordítanák, írja a Reuters. Az intézkedés után a Ready To Drink (RTD - fogyasztásra kész) koktélok, mint a Bacardi Breezer és a Smirnoff Ice ára 50 pennyvel, Carlsberg Special Brew és a Tennents Super 32 pennyvel nőne.

Az alacsonyabb alkoholtartalmú sörök és borok kilencven százalékának ára azonban nem változna az új adó miatt, így a vásárlók valószínűleg inkább ezeket vennék, jelentette be George Osborne ellenzéki vezér. Vagyis a kincstárnak nem jelentene változást az adóemelés, mert többen vennék azokat az italokat, melyeknek nem változott az ára. A bevétel egy részét a többi ital adójának csökkentésére is fordíthatnák, így azok ára csökkenne néhány pennyvel.

Az intézkedés oka, hogy a konzervatívok a felére csökkentenék ezeknek az italoknak a fogyasztását. George Osborne szerint a nagyobb alkoholtartalmú sörök és főleg a fiatalok körében kedvelt kész koktélok sok gondot okoznak a rendőrségnek, a bolttulajdonosoknak, jelenti a Press Association.

Jelenleg az Egyesült Királyságban évi 6,5 millió liter alcopop fogy el. Az alcopop óriási népszerűségnek örvend az egész világon, pedig a kilencvenes évek előtt egyáltalán nem is létezett ez a kategória. Magyarországon is évek óta jelen van már a kategória, főleg a fiatalok, tinédzserek körében népszerű. Általában valamilyen ismert rövid italt és üdítőt tartalmaznak.

Az RTD-ket rászoktató italoknak is szoktán nevezni a szakmában, mivel gyümölcsös, édes ízükkel, élénk színükkel elsősorban az üdítőfogyasztó fiataloknak vonzóak. A gyártók is általában ezt a réteget célozzák meg a reklámokkal. A színes italokat többnyire a partikultúrához, a bulizáshoz kötve jelenítik meg.

Bár viszonylag alacsony a ilyen koktélok alkoholtartalma, nagyon sok országban korlátozzák a forgalmazásukat, vagy korhatárhoz kötik, mint a többi alkoholos italnál. De az adóemelés sem egyedi ötlet, Svájcban például 2003-ban emelték meg ennek a kategóriának az adóját.