Már veri a Lidl az Aldit

2007.12.27. 14:25
Óriási a verseny Európa két legnagyobb diszkontlánca között. A Lidl most először vette át a vezetést, már háromszázzal több boltja van, mint a versenytársnak.

Mérföldkő az Aldi és Lidl diszkontláncok európai versenyében: a Lidl a kereskedelem történetében először átvette a vezetést, mivel 2007-ben a kontinensen 7271 üzletet működtet, míg az Aldi 6997-et. Az Aldi csak tíz európai országban van jelen, és általában úgy terjeszkedik, hogy egy-egy boltjára 25 ezer lakos jusson. Ezzel szemben a Lidl majdnem kétszer annyi országban működtet üzleteket, például Skandinávia mellett az új EU-tagországokban is – állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat elemzése földrészünk diszkontjairól.

Folytatódik a két vállalat versenye, az Aldi az utóbbi években szinte naponta nyitott új egységet valahol Európában, a Lidl azonban csaknem dupla akkora sebességgel terjeszkedett.

Azokban az országokban, ahol mind a két cég részt vesz a kereskedelem versenyében, az Aldi piaci részesedése – kivéve Franciaországot – jóval magasabb. Például Németországban az élelmiszer-kiskereskedelem bevételének negyedrésze az Aldi és a Lidl pénztáraiba kerül. Ebből oroszlánrész jut az Aldinak, hatvan százalék.

Más európai piacokon az Aldi forgalma összességében stabil, miközben az egy üzletre eső bevételek kismértékben csökkennek. Viszont a Lidl számai növekednek: a tíz európai országban a csomagolt termékek forgalmának növekedéséből egynegyed rész a Lidlnek köszönhető, amit expanziója révén ér el.

A Lidl sikerének fő oka valószínűleg a gyártói márkák magas aránya a választékban, míg az Aldi kereskedelmi márkás termékeket preferál. A Lidl választékában a cikkelemek száma olyan gyorsan növekszik, hogy ezt a fogyasztók mint jelentős különbséget érzékelik az Aldival szemben – állapítja meg Turcsán Tünde, a Nielsen magyarországi vállalatának ügyfélszolgálati osztályvezetője.

Ugyanakkor az Aldi általában agresszívebb árpolitikát folytat, mint a Lidl. Sőt Hollandiában is olcsóbb tud lenni, ahol a Lidl nem árusít gyártói márkákat. Németországban az árak agresszivitása az Aldinál némileg erősödött, miközben a Lidlnél kismértékben csökkent. Ennek következtében a két diszkontlánc árai egyre jobban különböznek egymástól.