Németországban a legdrágábbak az autók

2004.03.02. 16:14
Egy elemzés szerint az EU-ban akár másfélmillió forintos árkülönbségek is adódhatnak az egyes autók áraiban, a javítási költségek pedig azonos színvonal mellett nagyságrendekkel alacsonyabbak a csatlakozó államokban.
Az ÖAMTC osztrák autóklub magazinjának felmérése szerint az autójavításnál az órabér Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, vagy Szlovéniában akár nyolcvan százalékkal is alacsonyabb lehet, mint Ausztriában.

Húszezres órabér

Mint arról az MTI beszámolt, Ausztriában az órabér átlagosan hetven euró (18 ezer forint), Magyarországon azonban csak 15 euró (négyezer forint) körüli. Az autógyáraknak a szerződéses műhelyek működésére vonatkozó előírásai az újonnan csatlakozó országokban ugyanolyan szigorúak, mint Ausztriában.

Az autóárakban azonban már nem ilyen egységes a volt "keleti-blokk", hiszen minden csatlakozó országban más- és más az autók ára, ami még nehezebbé teszi az összehasonlítást: a Mazda 3 modellnél például Csehországban 19 százalék az árkülönbség az osztrák példához képest, ugyanez Magyarországon már csak öt százalék.

Egy másik tanulmány arra mutat rá, hogy az Unión belül a németeknél a legmagasabbak az adókat nem tartalmazó autóárak, a német vásárló tehát jelentős összegeket takaríthat meg, ha Dániában, Finnországban, vagy Görögországban vásárolja meg az új kocsit. Ez utóbbi három országban a legalacsonyabbak az adókat nem tartalmazó gépkocsiárak - derül ki az EU bizottságának fél éves autópiaci jelentéséből.

Irány Görögország

A távirati iroda közlése szerint a legnagyobb eltérések az országok között a VW Passat esetében adódtak, ez a modell Németországban 39 százalékkal drágább, mint Görögországban. Amennyiben egy német polgár a Passatot Görögországban veszi meg, a forgalmi adót is figyelembe véve, mintegy 5700 eurót (1,5 millió forintot) takaríthat meg.

Az EU bizottság értékelése szerint e különbségek ellenére közelednek egymáshoz az unión belüli adózás előtti autóárak. A bizottság arra számít, hogy az árkülönbségek a jövőben még tovább mérséklődnek, hiszen 2005 október elsejétől az EU tagországok mindegyikének autókereskedelmi cégei csak az elérhető legalacsonyabb árakat ajánlhatják a vásárlóknak.