Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Dinamikusan nő a régiós autóipar

2006.09.21. 07:13
A kelet-közép-európai térség országaiban - Romániát is ide sorolva - várhatóan évi hárommillió autó készül három év múlva. A cseheknél már most több mint egymilliót gyártanak, nálunk a kapacitásbővítés után is csak 370 ezer készülhet.

Kelet-Közép-Európában egyelőre nem érzékelhető, hogy túl nagyra duzzadtak a világ autóipari kapacitásai. A nagy autógyárak a régió szinte minden országában egymás után építik az összeszerelő üzemeket. Ennek eredményeként három év múlva mintegy hárommillió autó előállításához elegendő kapacitás lesz a térségben.

A közismert autóipari éltanuló Csehország és Szlovákia marad, ezek az évtized végén várhatóan egyenként több mint egymillió autót fognak előállítani. A cseheknél a Skoda már most csaknem félmillió autót készít, Szlovákiában 300 ezer Kia és 218 ezer Volkswagen-termék gördül le a gyártószalagról.

Magyarország annak ellenére is lemaradhat a versenyben, hogy a Suzuki megduplázza, míg az Audi két és félszeresére emeli termelését. Hazánkban jelenleg 180 ezer autó készül éve, ez 370 ezerre emekedhet. 

Romániában ugyanakkor tempósan bővül az autóipar, a Renault-Dacia gyors növekedése mellett hamarosan új vállalat jelenik meg. Ez a dél-koreai Daewootól nemrégiben a román kormány kezébe került összeszerelő üzem szakmai befektetője lesz, a cég iránt a hírek szerint a Ford, a General Motors, a Renault és a kínai Chery Automobile is érdeklődik.

Románia rohamtempóban hozza be a régió többi országától való lemaradását. 2002 és 2004 között majdnem kétszeresére, 1,1 milliárd euróra nőtt az országban megtelepedett autóipari beszállítók termelési értéke, és az ágazat az ország exportjának 8 százalékát adja.

Románia 175 ezer autóval tavaly már Európa keleti felének hatodik autógyártója volt, kapacitása még nagyobbak. A magyarázat a bérekben keresendő: a román dolgozó átlagosan 400 eurónyi havi fizetésért dolgozik, míg a szlovák 620-at, a cseh pedig 890-et keres.