Albert, Lipót
2 °C
12 °C

Átalakul az EU-ban az autókereskedelem

2002.01.10. 09:35
A gépjármű-kereskedelem hamarosan elveszíti az EU-ban azokat a kiváltságokat, amelyeknek köszönhetően eddig mentesült az általános piaci rendtartás irányelveinek alkalmazása alól. A brüsszeli bizottság várhatóan január végén hozza nyilvánosságra a szeptemberben életbe lépő új direktívát, amely egyebek között megtiltja a gyártóknak, hogy beleszóljanak a márkakereskedők árpolitikájába vagy tevékenységüket területileg korlátozzák. Magyar illetékesek nem számítanak arra, hogy a változások rövid távon hatással lesznek a hazai forgalmazók tevékenységére.
A brüsszeli bizottság hosszas előkészítő munka után január 30-án hozza nyilvánosságra a gépjármű-kereskedelem átfogó reformját célzó új piaci rendszabályokat, amelyek az eddiginél jóval tágabb teret nyújtanak a vásárlók szabad választásának - értesült a Reuters.

A gyártók elvesztik előjogaikat

Az EU-ban hatályos általános kereskedelmi irányelvek alkalmazása alól a gépjárműgyártók jelenleg több ponton felmentést élveznek, de ennek hatálya idén szeptemberben lejár. Az új szabályozás életbelépésével a gyártók többek között olyan előjogoktól esnek el, mint a fogyasztói ár rögzítése vagy az értékesítési területek behatárolása.

Nem kötelezhető a kereskedő szervízszolgáltatásra

Bár a változások alapvetően a gyártók és a márkakereskedők közötti kapcsolatrendszert érintik, a kezdeményezők szándéka szerint fő haszonélvezői a fogyasztók lesznek. A gyártók a jövőben nem kötelezhetik a márkakereskedőket, hogy csak az ő márkájukat árulják, valamint arra sem, hogy egyaránt foglalkozzanak értékesítéssel és szervizszolgáltatással. A kereskedők aktív értékesítési tevékenységét ezentúl nem lehet szigorú földrajzi határok közé szorítani, jogukban áll majd az EU teljes piacán új vevőket toborozni.

A gépjármű-kereskedelem liberalizálása az internetes eladásoknak is tágabb kereteket biztosít. A gyártóknak azonban továbbra is jogukban áll majd megválasztani kereskedelmi partnereiket, így elvben elzárkózhatnak az internetes cégektől.

Hatással lehet a magyar piacra is

A liberalizáció az EU-csatlakozásra készülő Magyarország gépjárműpiacára is hatással lehet. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke azonban óvja a leendő autóvásárlókat attól, hogy túlzott reményeket tápláljanak az árak esetleges csökkenését illetően.

Drágulhatnak az alkatrész- és a szervízárak

Megbízható termék ugyanis nem létezik stabil gyári és szervizháttér nélkül, így a cégek az új autó vásárlásakor a piac által kikényszerített esetleges árengedményeket várhatóan az alkatrész- és szervizárakba építik be.

A Renault Hungaria nem megy elébe a változásoknak

Maróti Miklós, a Renault Hungária kereskedelmi igazgatója megerősítette, hogy a márkakereskedőkkel kötött szerződések mai rendszerén mindaddig nem kívánnak változtatni, míg a vonatkozó hazai jogszabály-módosítás életbe nem lép; márkaexkluzivitást egyébként már ma sem követelnek partnereiktől. Maróti úgy véli, az autóvásárlók döntését az anyagiak mellett elsősorban a bizalom határozza meg, s ezen a liberalizáció sem változtathat.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?