Kevesebb az autó Amsterdam központjában

2003.08.18. 09:19
Tíz év alatt 19 százalékkal esett Amsterdam belvárosában a gépkocsiforgalom, míg az egész városban 38 százalékkal nőtt az autók száma. A siker titka a kevés parkolóhely és a magas díj.
Amszterdam központjának gépkocsi-forgalma tíz év alatt 19 százalékkal visszaesett, miközben a város egészében ugyanez a mutató 38 százalékkal nőtt. A siker titka a parkolóhelyek korlátozott száma és a magas parkolási díj.

A városközpont kerületének önkormányzata a napokban elégedetten állapította meg, hogy a belvárosba érkezők közül egyre többen részesítik előnyben a kerékpárt vagy a tömegközlekedést.

A városvezetés 1993-ban határozta el, hogy a járműforgalmat 2005-ig 25 százalékkal csökkenteni kell a belvárosban. Ma már csak hat százalékpont hiányzik a kitűzött cél eléréséhez, s az illetékesek véleménye szerint ennek teljesítése nem okoz majd problémát. Mindez azért különösen látványos eredmény, mert az elmúlt egy évtizedben a járműforgalom Amszterdam egészét tekintve 38 százalékkal nőtt.

Két év múlva már nem emelnek árat

A belvárosi járműforgalom csökkentésének sikere nemcsak abban az amszterdami hagyományban rejlik, hogy a helyiek előszeretettel közlekednek kerékpárral még a munkahelyükre is. Az amúgy is kevés parkolóhely egy része mindig "foglalt" az út és házfelújítások miatt, a parkolási díj pedig csillagászati magasságokba emelkedett az elmúlt években.

A városi elöljárók azzal vigasztalják az autóvezetéshez ragaszkodó, de a belvárosi parkolási tarifát megfizethetetlenül drágának tartó hollandokat, hogy ha a mostani tendencia folytatódik, 2005 után már nem lesz szükség a parkolási díjak további emelésére.