Előretörtek a japán autómárkák Európában

2003.12.12. 08:58
Miközben az európai autómárkáknak visszaesést kellett tapasztalniuk, a japán gyárak növelni tudták eladásaikat az öreg kontinensen. A legjobban a Nissan járt, a nagy vesztes a PSA.
A múlt hónapban 1,1 százalékkal kevesebb autót adtak el Európában, mint az előző év azonos időszakában, ezzel szertefoszlottak az év végi felívelésben bízók reményei. Év eleje óta 13,2 millió négykerekű fogyott, ez 1,3 százalékkal marad el a tavalyi adattól. November nagy nyertesének a Nissan számít, amely 27 százalékkal növelte eladásait, döntően az új Micra iránti jelentős kereslet jóvoltából. Már-már megszokott, hogy jól szerepel a Toyota, ráadásul a kis, az alsó és a középkategóriában egyszerre sikerült erősítenie. Visszatért a FIAT is, a nehéz pénzügyi helyzettel viaskodó olasz márka 4,2 százalékkal tudta növelni eladásait, melynek okát a két új modell, a Fiat Panda és a Lancia Ypsilon megjelenése magyarázza. A BMW is modellfrissítésének köszönheti 13 százalékos növekedését.

A nagy vesztesek sorát a PSA csoport nyitja. A korosodó modelleket áruló Peugeot 11,9 százalékos csökkenést kénytelen elkönyvelni, Citroënből pedig 8,2 százalékkal kevesebb fogyott, mint tavaly novemberben. Érzékeny veszteséget szenvedett el a General Motors is, főleg mivel a modellfrissítés előtt álló Opel Astra iránt több mint 10 százalékkal megcsappant az érdeklődés. A Volkswagen-csoport autóiból kevesebb fogyott, mert az új Golfok értékesítése csak nemrég kezdődött, de bővültek a Seat- és a Skoda-eladások. A Ford és a DaimlerChrysler egyaránt 4 százaléknál nagyobb mértékben veszített forgalmából. Az idei csökkenés után az előrejelzések szerint jövőre már 2-3 százalékkal is bővülhet a nyugat-európai autópiac, a cégek nyereségessége azonban az élesedő árharc miatt továbbra is kérdéses.