Hétszáz bank tűnik el 2010-ig

2006.01.23. 12:57
A Deloitte közelmúltban közzétett kutatása szerint 700 bank felvásárlása várható a következő négy évben Európában. Ennek eredményeként egy maroknyi páneurópai vezető lakossági nagybank alakulhat ki 2010-re. A folyamat a néhány évvel ezelőtti észak-amerikai konszolidációt képezheti le.
A Deloitte kutatásának tanulsága szerint a jelenlegi európai lakossági banki konszolidáció pontosan leképezi az Egyesült Államokban öt évvel ezelőtt végbement konszolidációt. "Az adatokból, valamint az Európai Bizottság korlátok lebontására irányuló szándékából kiindulva elmondhatjuk, hogy körülbelül 700 bank felvásárlása várható az elkövetkező négy évben" - mondta Fülöp András, a Deloitte magyarországi pénzügyi tanácsadó részlegének partnere, aki szerint 2010-re létrejöhet néhány valóban páneurópai lakossági bank.

Bankolás vasárnap

A 2010-re várható európai lakossági banki környezetről az elemzésből az derül ki: ahogy a bankok fokozatosan kiépítik pán-európai hálózataikat, az ügyfelek egyre kedvezőbb árakkal és nagyobb választékkal fognak találkozni mind a hagyományos, mind az on-line csatornákon. A működési hatékonyság fáradhatatlan hajszolása arra fogja kényszeríteni a bankokat, hogy innovatív off-shore megoldásokkal és ügyfélszolgálati ajánlatokkal álljanak elő. Ilyen lehet például a vasárnapi nyitvatartás és vidéki fiókok szolgáltatásainak és körének bővítése.

Sok vezérigazgató vélekedik úgy, hogy a jelenlegi részvényárfolyamokba beépített várakozásokat csak további felvásárlásokkal lehet teljesíteni. A részvényesek által jelenleg fizetett felár is arra utal, hogy várakozásaik szerint a bankszektor jövedelmezősége a jövőben csaknem 32 százalékkal fog emelkedni. "Minden feltétel adott egy jelentős felvásárlási hullámhoz!" - mondta Fülöp András.

A növekedési kapacitást jól jelzi, hogy a felmérés szerint ez év végéig a bankok 74 milliárd euró szabadon felhasználható tőkét fognak összegyűjteni. A piac átalakulását kiválthatja, hogy a határok lebomlásával - a szolgáltatások szabad áramlásának megteremtésével - az ügyfelek "hűtlenebbé" válnak, a nemzeti lojalitás letűnőfélben van, ugyanakkor növekszik az érdeklődés a versenyképesebb banki szolgáltatások iránt.