Hatvan milliárd dollárt ér a Microsoft név

2004.07.26. 08:32
Továbbra is a Coca-Cola vezeti a legértékesebb márkanevek listáját, az űdítőgyártó multi azonban - több, az élvonalban szereplő céghez hasonlóan - veszített értékéből az Interbrand és a BusinessWeek összesítése szerint.
Coca-Cola, Microsoft, IBM, General Electrics, Intel - ahogy 2003-ban, az idén is ez az öt legértékesebb márkanév az Interbrand és a BusinessWeek összesítése szerint. Bár az első ötben nem történt változás, mögöttük már igen, a Disney, a McDonald's és a Toyota javított, a Nokia rontott pozícióján. A mobilgyártó egyben a tavalyi év legnagyobb vesztese is, 18 százalékot, mintegy 5 milliárd dollárt veszített értékéből, ám ezzel együtt is nyolcadik a listán.

Értékvesztés

A rangsort ugyan továbbra is vezeti, de négy százalékot, három milliárd dollárt veszített értékéből a Coca-Cola. Az amerikai gazdaság növekedése ellenére a McDonald's kivételével a teljes gyorsétterem szektor is bukott az elmúlt egy évben: a Burger King teljesen kiírta magát a százas listáról, míg a Pizza Hut (55.) és KFC (54.) csak értékéből és helyezéséből veszített. A pénzügyi szféra ezzel szemben előretört: Goldman Sachs, a J.P. Morgan, a Morgan Stanley és a Merrill Lynch egyaránt növelte értékét, közülük az utóbbi került a legelőkelöbb, a 26, helyre.

Helyezés 2004Helyezés 2003NévÉrték (milliárd dollár) 2004Érték (milliárd dollár) 2003Növekedés/csökkenés előző évhez képestNemzetiség
11COCA-COLA 67,39470,453-4%U.S.
22MICROSOFT61,37265,174-6%U.S.
33IBM 53,79151,7674%U.S.
44GE 44,11142,3404%U.S.
55INTEL 33,49931,1128%U.S.
67DISNEY 27,11328,036-3%U.S.
78MCDONALD'S 25,00124,6991%U.S.
86NOKIA 24,04129,440-18%Finland
911TOYOTA 22,67320,7849%Japan
109MARLBORO 22,12822,1830%U.S.

Az Apple a legnagyobb nyertes

Az előző évhez képest az Apple nevének értéke nőtt a legnagyobb mértékben, 24 százalékkal, de a lista szerint az így 6,8 milliárd dollárt érő márkanév így is csak a 43. helyre elegendő. A hét helyezést és 1,3 milliárd dollárt érő előretörés az Interbrand szerint elsősorban a magas vásárló-hűségnek és az iPod piaci sikerének köszönhető. Jelentős, 15 százalékot elérő vagy azt meghaladó mértékben növelte értékét a Yahoo, az Amazon, a HBSC bank és a Samsung.

Autóipari trendek

A Toyota a 11. helyről a kilencedikre lépett elő, és ezzel egyszersmind kiszorította a top 10-ből a a Mercedest (11.). Az autómárkák előkelő helyet foglalnak el az összesen 3500 brand értékének felbecslésével készülő listán, az első húszban szerepel a BMW, a Ford és a Honda is. A Porsche (74.) az idén elöször került be a százas összesítésbe, az Interbrand szerint egyebek között a Cayenne terepjárónak és a luxusipar általános előretörésének köszönhetően. Utóbbi trendbe illeszkedik a Cartier (91.) listára kerülése is.