Ízlik a Burgerg King-menü a tőzsdén

2006.05.22. 08:30
A múlt héten debütáltak a Wall Streeten a Burger King részvényei, s az uralkodó negatív trend ellenére a napközbeni kereskedésben elérték a 7 százalékos emelkedést is. Az idén negyedikként kibocsátó Burger King sikere gyakorlatilag lekövette a szektor többi bemutatkozójáét. A Chipotle januári IPO-ja óta közel 200 százalékos emelkedést ért el, de a Tim Horton's is 22 százalékkal gyarapodott.

A befektetőknek az étteremláncok részvényei iránt megmutatkozó étvágya február óta tartós maradt, legalábbis erre enged következtetni a frissen bevezetett papírok sikere. Az idén hat éve nem látott kibocsátói aktivitás tapasztalható az éttermek, gyorséttermek és más, vendéglátóiparban működő társaságoknál az Egyesült Államokban.

A január 26-án debütált Chipotle Mexican Grill a kibocsátási értékét azonnal megduplázta, és a gyorsétteremlánc papírjainak árfolyama azóta is felívelőben van. A Chipotle nyomán a másik nagy várományos a Burger King volt, amely - idei negyedik kibocsátóként a szektorban - a múlt hét csütörtökén mutatkozott be a Wall Streeten, és a kezdeti aggodalmak ellenére viszonylag jól szerepelt: a kereskedés első perceiben 5 százalékkal a kibocsátási érték fölé emelkedett, majd ezen túllépve elérte a 7 százalékos emelkedést is.

A jó indulást még az sem tudta feledtetni, hogy a kezdeti pozitív szinthez képest a papírok végül csak 2,9 százalékos pluszban, 17,5 dolláron fejezték be első kereskedési napjukat. A kibocsátáson 25 millió részvényt értékesítettek, ez a társaság 19 százalékát jelenti, a bevétel 425 millió dollár volt - a papírok 17 dolláron keltek el, ami a várakozások felső értéke volt. A cég a kibocsátásból származó bevételből külön osztalékot kíván fizetni a törzsrészvényeseknek. (A társaságot 2002-ben adta el a brit Diageo másfél milliárd dollárért a Texas Pacific Group, a Bain Capital és Goldman Sachs Group alkotta csoportnak.) A Burger King bevezetése nagyon rossz piaci környezetben történt, a Wall Street indikátorai már hat napja tartó folyamatos esésben voltak.

A Burger Kingé elmaradt a Chipotle és a Tim Horton's bemutatkozásakor elért eredményektől: a Chipotle megduplázta értékét, a Tim Horton's 20 százalékkal ugrott meg márciusi bemutatkozásakor. A Burger King teljesítménye meglepte az elemzőket, sokan jobbra számítottak. A 3 százalék az idei átlaghoz képest is kevés: az eddig összesen 88 kibocsátott papír első napi átlagos teljesítménye ugyanis 8,9 százalék volt.

A Burger King vezérigazgatója, John Chidsey azonban nagyon elégedett. Szerinte a befektetők egyértelműen jelezték, hogy bíznak a vállalatban, mivel a papír a várakozások felső értékét érte el, miközben a Dow Jones 214 pontos zuhanást volt kénytelen elkönyvelni. Az 1954-ben, Miamiban, drive-in hamburgeresbódénak indult vállalat jelenleg az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) adatai szerint 65 országban mintegy 11 ezer éttermet üzemeltet.