Coca vagy Pepsi: csak a név számít?

2004.10.14. 15:02
Egy amerikai folyóirat szerint a márkanév sokkal fontosabb, mint az íz. Ezt kutatások is alátámasztják, melyek során az agy reakcióinak változásait vizsgálták a termék nevének megjelenése előtt és után.
Azt, hogy a Coca-Colát vagy a Pepsit kedveli-e a fogyasztó, inkább a márkanév dönti el, mint az íz - bizonyította egy kísérlet, amelyről a Cell című amerikai szakfolyóirat számolt be legfrissebb számában.

Bekötött szemmel

Hatvanhét önkéntes vállalkozott arra, hogy előbb bekötött szemmel ízleli meg a két italt, majd úgy, hogy először levetítik számára egyik vagy másik márka fémdobozainak képét. Mindkét próbálkozás közben mágneses rezonanciavizsgálatnak vetették alá a résztvevők agyát: a műszerek azt rögzítették, miként alakul az egyes agyterületek vérellátása, aktivitása.

Az első kísérlet során azt kutatták, milyen hatást gyakorol az íz, a másodikban azt, milyen a márka tudatosodásának hatása. A részt vevő, Coca-Colát kedvelő kísérleti alanyoknál a Pepsi semmiféle változást nem okozott az agyműködésben, a Coca-Cola viszont erősen befolyásolta preferenciáikat, aktivizálta az agykéreg egy részét és a hypocampust, amelyek hatnak az érzelmi magatartásra.

A Samuel McClure professzor vezette kutatók ebből azt a következtetést vonták le, hogy az ízt befolyásolják "az idegrendszer által rögzített kereskedelmi képek és üzenetek", és "a hypocampus szerepet játszik azoknak a kulturális információknak a memorizálásában, amelyek befolyásolják a preferenciákat az értékítéletekben".