Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Hatalmas üzemanyagválság Kínában

2007.10.31. 12:55
Az ország olajcégei tonnánként 200 dollárt veszítenek azon, hogy az olaj világpiaci drágulása ellenére másfél éve nem emeltek árakat. Most korlátozták az eladható mennyiséget, ami az elmúlt két év legsúlyosabb üzemanyagválságát eredményezte.

Kína két év óta a legsúlyosabb üzemanyagválságát éli át. A fővárosban és másutt is sorok kígyóznak a benzinkutaknál és egyes kutaknál korlátozták az eladható üzemanyag-mennyiséget.

Hiány van dízelolajból is, ami a kormány és az egyre inkább függetlenedő olajipari cégek közti feszültség éleződésére utal. A kérdés az, melyikük állja az üzemanyag-támogatás növekvő terhét. A Sinopec, a vezető olajfinomító ígéretet tett arra, hogy növeli a külföldön beszerzett dízelolaj mennyiséget. Azonban még így is legalább öt fővárosi benzinkútnál korlátozta az eladható mennyiséget.

A Sinopec és a PetroChina változatlan áron értékesítik már 17 hónapja az üzemanyagot, jóllehet a nyersolaj ára rekordokat dönt a világpiacon. A Petrochina egyik illetékese szerint a cég tonnánként mintegy 200 dollárnak megfelelő összeget veszít ezzel. Az elemzők szerint a jelenség a kínai állami vállalatok ellentmondásos helyzetét tükrözi: egyrészt bizonyos politikai felelősséget kell vállalniuk, másrészt viszont saját érdekeiket is követniük kell.

A hazai árak és a világpiaci nyersolajárak közti szélesedő szakadék 2005 nyarán is hetekig tartó hiányokat okozott, akkor számos helyen a benzinkutak nem szolgáltak ki teherautókat, racionalizálták az eladásokat. A hiány, amely hírügynökségi jelentések szerint először a délkeleti tengerparti tartományokban, majd Sanghajban jelentkezett, az ország belső területeire is kiterjedt.

A pekingi vezetés, amely attól tart, hogy inflációhoz, esetleges elégedetlenséghez vezet az energiaféleségek árának emelése, arra kényszeríti a finomító cégeket és a forgalmazókat, hogy finanszírozzák meg az állam által rögzített árakat. A dízelolaj literenként 64 dollárcent körül mozog, miközben Szingapúrban 1, Nagy-Britanniában 2 dollár körül mozog az ár. Ez veszteségessé teszi a vállalatokat, amelyek mérsékelni igyekeznek a piacra vitt mennyiséget.