Milliomos munkanélküliek

2007.03.01. 06:53
A DaimlerChrysler AG amerikai részlege, a Chrysler 49 600 fizikai dolgozóját küldené el, részben 70 ezer, részben 100 ezer dolláros végkielégítéssel. Ez összeg, mint amennyit a Ford Motor Co. ajánlott tavaly decemberben átképzési hozzájárulás címén a távozó fizikai dolgozóknak, ám szerényebb a General Motors Corp. egy évvel ezelőtti ajánlatánál, amelynek értelmében a társaságnál legalább tíz éve dolgozók akár 140 ezer dollár végkielégítést is kaphattak. Közben a Toyota bővít az Egyesült Államokban.

A DaimlerChrysler AG amerikai részlege, a Chrysler jelentős végkielégítést ajánlott fel 49 600 fizikai dolgozójának a cég létszám-leépítési programjának részeként. A korengedményes nyugdíjba vonulók 70 ezer dollárt kapnak, és finanszírozzák egészség- és nyugdíjbiztosításukat.

A kedvezményt azok vehetik igénybe, akik tagjai a UAW autóipai szakszervezetnek, betöltötték a hatvanadik életévüket, és legalább harminc év munkaviszonnyal rendelkeznek. Bruttó 100 ezer dolláros juttatást, plusz hathavi egészségbiztosítás kaphatnak a fiatalabb, de a társaságnál legalább egy éve alkalmazásban álló munkavállalók, ha távoznak a cégtől. Ez ugyanakkora összeg, mint amennyit a Ford Motor Co. ajánlott tavaly decemberben átképzési hozzájárulás címén a távozó fizikai dolgozóknak, ám szerényebb a General Motors Corp. egy évvel ezelőtti ajánlatánál, amelynek értelmében a társaságnál legalább tíz éve dolgozók akár 140 ezer dollár végkielégítést is kaphattak.

Ez a második ajánlata a Chryslernek azóta, hogy két héttel ezelőtt bejelentette átalakítási programját: a napokban a havi fizetésért dolgozó irodai alkalmazottaknak három hónapos bérüket kínálta végkielégítésként. A cég már korábban bejelentette, hogy 11 ezer fizikai és kétezer irodai alkalmazottjától kíván megválni.

Miközben a három nagy amerikai autógyártó leépít, a japán Toyota Corp. bővíti termelőkapacitását az Egyesült Államokban. A cég új gyár építéséről állapodott meg Mississippi állammal. Az 1,3 milliárd dolláros beruházással elkészülő üzem lesz a nagyvállalat ötödik gyártó bázisa az USA-ban. Az Észak-Amerikában viszonylag olcsó munkaerőt kínáló déli államban kétezer embernek ad majd munkát a gyár, amelyben a tervek szerint 2010-ben indul a termelés, a teljes kapacitás évi 150 ezer autó lesz.

A Toyota az USA-ban népszerű Highlander hobbiterepjáróját (SUV) akarja előállítani az új üzemben. Mississippi 296 millió dolláros beruházási támogatást ad a projekthez. A Toyota az elmúlt 11 év mindegyikében növelte eladásait az Egyesült Államokban, ezen belül 2006-ban 13 százalékkal. Ahhoz, hogy tartani tudja a lépést a kereslettel, tavaly rekordszámú autót importált Japánból, és a cégvezetés attól tart, hogy ez negatív politikai visszhangot kelthet. Az új gyár építése fontos lépés ennek megelőzésére.