A Bennfentes láttán kevesebbet cigiztek

2001.09.11. 10:48
Játékfilmeknek komoly, azonnali hatása lehet a fogyasztói szokásokra - derült ki ausztrál szerzők kutatásából. A dohányipari cégek piszkos ügyiről szóló "A bennfentes" című film megtekintése után a nézők kimutathatóan kevesebbet cigarettáztak. A magyarországi felmérés elvégzését egy filmforgalmazó cég vezetője udvariasan ugyan, de elhárította. A sztárok persze a legjobb reklámhordozók: Sylvester Stallonénak például félmillió dollárt fizettek ki némi füstölésért.
Jeffrey Wigand egykori dohányipari szakember hányattatásairól szól Michael Mann 1999-ben készült filmje, a főszereplők Russel Crowe és Al Pacino. A férfi közzéteszi, hogy a cigarettagyártók jól tudták és ki is használták, hogy a nikotin hozzászokást vált ki, miközben nyilvánosan cáfolták azt. Wigandot elbocsátották, beperelték, és minden módszerrel megpróbálták tönkretenni.

Mik folyhattak a Ponyvaregény vetítései után?

Négy ausztrál kutató a Tobacco Control című folyóiratban megjelent cikkében azt vizsgálta, hogy a film megtekintése befolyásolta-e a nézők dohányzási szokásait és a dohányiparról kialakult véleményüket. A nézőket 1-5 héttel később ismételten megkérdezték a cigarettáról és azt találták, hogy a mozi rövid távon csökkentette az elszívott cigik számát. Bár az ausztrál közönség véleménye eleve negatív volt a dohányiparról, ez a mű hatására tovább romlott. A tanulmány megállapítja, hogy e film által közvetített, a dohányipart negatív színben feltüntető üzenet hatékony lehet a dohányzás visszaszorításában.

Aki Stallone miatt gyújtott rá először

Ez persze fordítva is igaz, a rágyújtó sztárok látványa dohányzásra sarkallja a fiatal közönséget - mondta az Indexnek Szilágyi Tibor orvos, az Egészségünkért a XXI. században Alapítvány ügyvivője. Sylvester Stallonének pályája kezdetén például félmillió dollárt pengetett ki a Brown and Williamson, hogy következő öt filmjében a gyár termékeit füstölje el.

Vizsgálódjunk a moziban!

Az ausztrálokéhoz hasonló kísérletet Szilágyi is szeretett volna elvégezni Magyarországon. Azt javasolta az Intercom vezérigazgatójának, hogy a filmet bemutató mozikban egy kérdőív kitöltetésével vizsgálják meg az alkotásnak a nézőkre tette hatását.

Ne zavard az elmélyülést!

A vezérigazgató - az Index Szemantika Állandó Bizottsága által szellemesnek minősített - válasza az volt, hogy a nézőket nem lehet ilyen dologgal zavarni, amikor elmélyülten, a film által nyújtott élményt igyekeznek feldolgozni. Akkoriban még engedélyezett volt a dohányreklám vetítése a mozikban.