Új Concorde: a japán kapcsolat

2005.06.16. 11:15
A párizsi légibemutatón állapodott meg egymással Franciaország és Japán a közös fejlesztésről. A kutatásoknak köszönhetően várhatóan a Concorde-nál gazdaságosabb, de nem lassabb utasszállítót építhet közös erővel a két ország.
A japán és francia társaságok három évre szóló megállapodás keretében közösen tanulmányozzák a következő generációs repülőgép kifejlesztésének lehetőségeit – írta meg a BBC. A The Society of Japanese Aerospace Companies és a French Aerospace Industries Association szervezetek vezénylik le az együttműködést, de japán források szerint több társaság és ügynökség is besegít majd a két nagy szövetségnek, mindkét országból.

Együtt tovább

Nézze meg a Nexstet.
A kutatásokat nem a nulláról kell kezdeni, hiszen a Concorde rengeteg tapasztalattal gazdagította a francia tervezőmérnököket. A világ első szuperszonikus utasszállítója 1976-ban lépett szolgálatba, és 2003 októberéig repültek a gépek. Az Air France és a British Airways egy fontért juthatott hozzá a gépekhez, összesen 16 üzemelt világszerte, de az óriási fogyasztás miatt csak veszteséget termeltek. Tovább nehezítette a Concorde helyzetét a 2000 júliusi katasztrófa, amikor Párizs mellett lezuhant az egyik gép, és 113-an meghaltak. Innentől kezdve egyre kevesebben váltottak jegyet a Concorde-ra, három éven belül pedig végleg leszálltak a repülők.

De a japánok is folytattak kutatásokat, projektjük, a Nexst olcsó és rendkívül gyors utazást ígér 2020-ra. A tervezőmérnökök olyan gépen dolgoznak, amellyel alig négy óra alatt el lehetne jutni Tokióból Los Angelesbe. A programra 28 milliárd jent különítettek el, a cél azonban nem egy, a Concorde-nál gyorsabb, hanem annál gazdaságosabb repülőgép megépítése. A franciák gyakorlati tapasztalatai és a japánok eddigi eredményei felgyorsíthatják a kutatásokat.

A Nexst a Concorde száz utasával szemben kétszázötven utast tudna szállítani, jóval alacsonyabb üzemanyagfogyasztás és zajszint mellett. A Nexst egyik legfontosabb újítása, hogy képes lecsökkenteni a hangrobbanásból fakadó óriási zajt, ami miatt a Concorde egyébként nem is repülhetett szuperszonikus sebességgel szárazföld felett.

Rosszul repül, de ügyesen zuhan

A repülőgép első tesztjét két évvel ezelőtt hajtották végre. A terv szerint gyorsítórakétáknak kellett volna feljuttatniuk a 11 méteres repülőmodellt 18 kilométeres magasságba, ahol azok elválltak volna egymástól. A gépnek ezután nem lett volna más dolga, mint hogy zuhanórepülésbe kezdjen a hangsebesség két és félszeresével. A terv részben sikerült, hiszen a gép lezuhant, valójában azonban még a rakétával együtt, pillanatokkal a kilövés után.

A kísérlet tehát nem szolgált sok hasznos információval, a mérnökök csalódottan összeszedték a roncsokat, és visszavonultak a tervezőirodákba rajzolgatni. Egy éven belül várható az önálló hajtóművel felszerelt modell tesztrepülése.