Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Felszámolhatják a Csalagút-céget

2006.11.06. 15:31
Az Eurotunnel felszámolásának kezdeményezését fontolgatják a cég hitelezõi, mivel ez a várakozásaik szerint több pénzt hozna vissza számukra, mint az Eurotunnel - bizonytalannak ítélt - szanálási terve, írta a Guardian, az ügylethez közel álló forrásra hivatkozva. A Eurotunnel elõször a múlt csütörtökön szellõztette meg egy új cég alapítását, amelyhez szükséges lenne a jelenlegi cég felszámolása. A hitelezõk jóváhagyása a tervhez még novemberben várható.

Júliusban már csõdvédelmet kért a La Manche csatorna alatti alagutat üzemeltetõ brit-francia Eurotunnel társaság, miután kudarcba fulladtak a hitelezõkkel folytatott átütemezési tárgyalások. Megnyugtatták az utazóközönséget: bármi történjék is, a vonatok közlekedni fognak.

A társaságnak 6,2 milliárd font tartozása halmozódott fel az elmúlt években. A jelentõs hitelekkel megtámogatott hatalmas tenger alatti beruházás anyagilag sosem váltotta be a hozzá fûzött reményeket: a tervezetthez képest jóval többe, 10 milliárd fontba került a beruházás, és megkésve indult a közlekedés az alagúton 1994-ben, majd a forgalom is elmaradt a várttól.

Átütemezés

Az Eurotunnel idén májusban elõzetes megállapodásra jutott fõbb hitelezõivel a tartozások átütemezésérõl, végül azonban meghiúsult az egyezség, a társaság közleménye szerint elsõsorban a Deutsche Bank miatt. A pénzintézet a köréje tömörült pénzintézetekkel együtt egy másik, egyelõre nem ismertetett megoldást szorgalmazott.

A májusi megállapodás lényege az volt, hogy a Barclays, a Goldman Sachs és a Macquarie a cég adósságát 2,9 milliárd fontra (5,45 milliárd dollár) csökkenti, és egy új cég jönne létre a meglévõ részvények aukciójának és részvénycserének a lebonyolítására.

Csõdközeli szint

Egyszerre 15 fokozattal, csõdközeli szintre minõsítette vissza az eddigi közepes befektetõi osztályzatról a La Manche csatorna alatti vasúti alagutat üzemeltetõ brit-francia Eurotunnel társaságot a Standard & Poor's, miután összeomlottak a tárgyalások a cég és hitelezõi között.

A nemzetközi hitelminõsítõ londoni közleménye szerint az Eurotunnel elõresorolt, fedezettel felvett bankadósságainak hosszú távú besorolása az eddigi "BBB"-rõl egyenesen "C"-re zuhant vissza. A "BBB" a bizonyos megszorításokkal még befektetõinek tekintett "BBB" sáv középfoka; a "C" már rendkívüli adóskockázatokra figyelmezteti a befektetõket, és csak két fokozatra van a fizetésképtelenséget jelzõ "D" besorolástól.

A Standard & Poor's szerint a Eurotunnel és fõ hitelezõi által májusban elért refinanszírozási megállapodással még meg lehetett volna õrizni a cégnél kint lévõ fedezett hitelek értékét. Az azonban, hogy a megállapodást a héten a hátrébb sorolt hitelezõk elutasították, "igen jelentõs mértékben bizonytalanná teszi", hogy miként lehet majd kezelni a Eurotunnel adósságát, áll a hitelminõsítõ londoni elemzésében.

Összesen 16 millióan

A brit-francia részvénytársaság tavaly 541 millió fontos (793 millió euró) bevételt ért el, 1 százalékkal többet a 2004-es 538 milliónál, a bevétel elsõ ízben emelkedett 2002 óta. Az elsõ félévrõl 87 millió fontos veszteséget jelentett a cég, 18 százalékkal kisebbet az egy évvel korábbi, 105 millió fontos hiánynál. Az üzemi vesztesége, 74 millió font, ellenben 19 százalékkal nagyobb volt a 2004-es elsõ félévinél.

Tavaly összesen 16 millióan keltek át az alagúton. Az 50 kilométeres alagutat Franciaország és Nagy-Britannia között 1994-ben nyitották meg.