Az XL, a harmadik legnagyobb brit utazási iroda, amelynek saját légitársasága, emellett több szakosított utazásszervező cége volt, tegnap közölte, hogy áthidalhatatlan pénzügyi nehézségekkel küszködik, és csődgondnokság alá helyezte magát. A vállalat 143 millió font (43 milliárd forint) adósság súlya alatt roppant össze. A cég 21 saját repülőgépe pénteken már nem szállhatott fel - ki nem fizetett díjak miatt több gépet külföldi repülőtereken, esetenként indulás előtt néhány perccel foglaltak le a repülőtéri hatóságok -, és emiatt az XL 90 ezer utasa rekedt külföldön. Brit utazási iroda ennyi utast még soha nem hagyott magára, a korábbi rekordcsőd 10 ezer embert érintett.
A brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) békeidőben példátlan méretű légihíd szervezésébe fogott szombaton: az első becslések szerint négyszáznál több menetrenden kívüli járatra lesz szükség ahhoz, hogy a külföldön rekedt utasokat a világ minden pontjáról összeszedjék a következő két hétben. A hazautaztatásokat bérelt gépekkel oldják meg, illetve olyan menetrendszerű járatokkal, amelyeken vannak szabad helyek.
Ágazati szakértők szerint az XL drámája jó eséllyel nem az utolsó. Sir Richard Branson, a Virgin vállalatbirodalom első embere azt mondta: a hordónként 100 dollár feletti üzemanyagárak miatt most rosszabb a légitársaságok helyzete, mint a 2001. szeptember 11-ei merényletek után volt. Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója azt jósolta, hogy még az idén legalább harminc légitársaság csődje várható. Londoni fogadóirodák már téteket kínálnak arra, hogy melyik légitársaság vagy utazási iroda lesz a következő áldozat; a brit sajtó az olasz nemzeti légitársaságra, az Alitaliára tippel.