Jolán
2 °C
4 °C

Lopják az utasok adatait

2007.05.02. 11:01
A szűk haszonkulcsok miatt a nyereségesség múlhat azon, hogy a légitársaságok átlagosan 3 millió dollárt vesztenek csalások, visszaélések miatt. A leggyakoribb és legnagyobb kárt okozó esetek a külső, hitelkártyás visszaélések, de a csomaglopások és a munkatársak törzsutaspont-lenyúlásai is sokat elvisznek.

A légitársaságokat érintő csalások évente több mint 600 millió USD kárt okoznak az ágazatnak – derült ki a Deloitte és az IAAIA (Légitársaságok Belső Ellenőreinek Nemzetközi Szövetsége) által közösen végzett felmérésből.  A vizsgálat szerint ötszörösére emelkedett a csalások száma az elmúlt hat évben, vagyis az ágazattal foglalkozó legutóbbi tanulmány elkészítése óta. A felmérésben részt vevő légitársaságok 79 százaléka tapasztalt csalást az elmúlt 12 hónapban.

A fapadosoknál többet csalnak 

A Deloitte megállapította, egy átlagos légitársaság évente 3 millió USD veszteséget szenved el a csalások miatt, amelyek a fapados légitársaságokat érintik a legérzékenyebben. A fapadosoknál tapasztalt csalási esetek átlagos száma évente meghaladja az ezret, szemben a hagyományos légitársaságok 300-as adatával. Komolyabb félnivalójuk csak a chartertársaságoknak nincs, akik a legkevesebb közvetlen ügyletet bonyolítják a piacon.

A felmérés során azonosított csalások típusai sokfélék lehetnek. Kezdve a hamis vagy lopott jegyektől a rakománylopásokon, jogosulatlan poggyászfelvételeken és törzsutaskedvezményekkel való visszaéléseken keresztül egészen a fedezetlen csekkekig.

180 céget kérdeztek
A 2006 végén elkészült kérdőívet a Deloitte mintegy 180 légitársaság belső ellenőrzési vezetőjének küldte el. A válaszadók 76 százaléka volt hagyományos légitársaság, 17 százaléka fapados és 7 százalék charter. A résztvevők öt földrészt képviseltek az alábbi bontásban: Európa 44%, Amerika 17%, Ázsia 12%, Csendes-óceáni térség 10%, Közel-Kelet 10%, Afrika 7%. A légitársaságok átlagosan 127 repülőgéppel és 13 700 alkalmazottal rendelkeznek. A résztvevők átlagos bruttó árbevétele 4,4 milliárd USD.

A legtöbb veszteséget továbbra is a hitelkártyacsalások okozzák. A légitársaságok több mint harmadát érintette már a hitelkártyacsalás valamilyen formája, ami az összes külső, csalásokból eredő veszteség 60 százalékát teszi ki. A hitelkártyacsalás önmagában átlagosan 1 millió USD veszteséget okoz a légitársaságoknak évente.

A fapados légitársaságok szenvedték el a legtöbb hitelkártyacsalással kapcsolatos veszteséget, ami részben az általuk használt online értékesítésnek tudható be.

Lenyúlják a kedvezményeket 

Nem minden veszteség vezethető vissza külső okokra. A tanulmány emelkedést mutatott ki a törzsutaskedvezményekkel való visszaélések területén, ahol egyre több munkavállaló a saját családtagjai vagy barátai számlájára irányította át a pontokat. Elsősorban az ügyfelek szempontjából aggasztó a tény, hogy a légitársaságok 20 százaléka élt vissza az utasok személyes adataival, és 7 százalék nyilatkozott úgy, hogy munkavállalói ellopták az utasok személyazonosságát.

Bár a csalások számának növekedése részben magyarázható a jobb feltárási teljesítménnyel, a felmérésből az is kiderül, hogy a légitársaságok csaknem 60 százaléka nem rendelkezik a csalások elleni fellépést szolgáló programmal, nem végez rendszeres csalási kockázatelemzést és nem rendelkezik a csalások nyomon követésére vagy nyilvántartására biztosító eszközökkel. A légitársaságok több mint harmada véletlenül tárja fel a csalásokat.

Ezen múlhat a nyereség

A megállapításokkal kapcsolatban Bartosz Jura, a Deloitte magyarországi kockázatkezelési üzletágának vezetője így nyilatkozott: "Felmérésünk arra enged következtetni, a jelenlegi it-rendszerek nem elég erősek és hatékonyak, hogy lépést tartsanak a csalókkal, akik a legmodernebb technológiát vetik be a kontroll folyamatos kijátszása érdekében. Mivel a légitársaságok arra ösztönzik az utasokat, hogy a személyes vagy telefonos ügyintézés helyett online foglalják a jegyüket, arról is gondoskodniuk kellene, hogy a honlapjuk megfeleljen az adatbiztonsági szabványoknak."

Figyelemre méltó a tény, hogy a felmérésben részt vevők 90 százaléka a csalások szintjének növekedésére vagy stagnálására számít 2007-ben, különösen, mivel a legnagyobb légitársaságoknak igen szűk a mozgásterük a haszonkulcs tekintetében. Egyes esetekben mivel a haszonkulcsok már most is igen alacsonyak, a csalás lehet a mérleg nyelve, ami nyereségbe vagy veszteségbe képes fordítani egy vállalatot – mondta el Jura.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?