Lopják az utasok adatait

2007.05.02. 11:01
A szűk haszonkulcsok miatt a nyereségesség múlhat azon, hogy a légitársaságok átlagosan 3 millió dollárt vesztenek csalások, visszaélések miatt. A leggyakoribb és legnagyobb kárt okozó esetek a külső, hitelkártyás visszaélések, de a csomaglopások és a munkatársak törzsutaspont-lenyúlásai is sokat elvisznek.

A légitársaságokat érintő csalások évente több mint 600 millió USD kárt okoznak az ágazatnak – derült ki a Deloitte és az IAAIA (Légitársaságok Belső Ellenőreinek Nemzetközi Szövetsége) által közösen végzett felmérésből.  A vizsgálat szerint ötszörösére emelkedett a csalások száma az elmúlt hat évben, vagyis az ágazattal foglalkozó legutóbbi tanulmány elkészítése óta. A felmérésben részt vevő légitársaságok 79 százaléka tapasztalt csalást az elmúlt 12 hónapban.

A fapadosoknál többet csalnak 

A Deloitte megállapította, egy átlagos légitársaság évente 3 millió USD veszteséget szenved el a csalások miatt, amelyek a fapados légitársaságokat érintik a legérzékenyebben. A fapadosoknál tapasztalt csalási esetek átlagos száma évente meghaladja az ezret, szemben a hagyományos légitársaságok 300-as adatával. Komolyabb félnivalójuk csak a chartertársaságoknak nincs, akik a legkevesebb közvetlen ügyletet bonyolítják a piacon.

A felmérés során azonosított csalások típusai sokfélék lehetnek. Kezdve a hamis vagy lopott jegyektől a rakománylopásokon, jogosulatlan poggyászfelvételeken és törzsutaskedvezményekkel való visszaéléseken keresztül egészen a fedezetlen csekkekig.

180 céget kérdeztek
A 2006 végén elkészült kérdőívet a Deloitte mintegy 180 légitársaság belső ellenőrzési vezetőjének küldte el. A válaszadók 76 százaléka volt hagyományos légitársaság, 17 százaléka fapados és 7 százalék charter. A résztvevők öt földrészt képviseltek az alábbi bontásban: Európa 44%, Amerika 17%, Ázsia 12%, Csendes-óceáni térség 10%, Közel-Kelet 10%, Afrika 7%. A légitársaságok átlagosan 127 repülőgéppel és 13 700 alkalmazottal rendelkeznek. A résztvevők átlagos bruttó árbevétele 4,4 milliárd USD.

A legtöbb veszteséget továbbra is a hitelkártyacsalások okozzák. A légitársaságok több mint harmadát érintette már a hitelkártyacsalás valamilyen formája, ami az összes külső, csalásokból eredő veszteség 60 százalékát teszi ki. A hitelkártyacsalás önmagában átlagosan 1 millió USD veszteséget okoz a légitársaságoknak évente.

A fapados légitársaságok szenvedték el a legtöbb hitelkártyacsalással kapcsolatos veszteséget, ami részben az általuk használt online értékesítésnek tudható be.

Lenyúlják a kedvezményeket 

Nem minden veszteség vezethető vissza külső okokra. A tanulmány emelkedést mutatott ki a törzsutaskedvezményekkel való visszaélések területén, ahol egyre több munkavállaló a saját családtagjai vagy barátai számlájára irányította át a pontokat. Elsősorban az ügyfelek szempontjából aggasztó a tény, hogy a légitársaságok 20 százaléka élt vissza az utasok személyes adataival, és 7 százalék nyilatkozott úgy, hogy munkavállalói ellopták az utasok személyazonosságát.

Bár a csalások számának növekedése részben magyarázható a jobb feltárási teljesítménnyel, a felmérésből az is kiderül, hogy a légitársaságok csaknem 60 százaléka nem rendelkezik a csalások elleni fellépést szolgáló programmal, nem végez rendszeres csalási kockázatelemzést és nem rendelkezik a csalások nyomon követésére vagy nyilvántartására biztosító eszközökkel. A légitársaságok több mint harmada véletlenül tárja fel a csalásokat.

Ezen múlhat a nyereség

A megállapításokkal kapcsolatban Bartosz Jura, a Deloitte magyarországi kockázatkezelési üzletágának vezetője így nyilatkozott: "Felmérésünk arra enged következtetni, a jelenlegi it-rendszerek nem elég erősek és hatékonyak, hogy lépést tartsanak a csalókkal, akik a legmodernebb technológiát vetik be a kontroll folyamatos kijátszása érdekében. Mivel a légitársaságok arra ösztönzik az utasokat, hogy a személyes vagy telefonos ügyintézés helyett online foglalják a jegyüket, arról is gondoskodniuk kellene, hogy a honlapjuk megfeleljen az adatbiztonsági szabványoknak."

Figyelemre méltó a tény, hogy a felmérésben részt vevők 90 százaléka a csalások szintjének növekedésére vagy stagnálására számít 2007-ben, különösen, mivel a legnagyobb légitársaságoknak igen szűk a mozgásterük a haszonkulcs tekintetében. Egyes esetekben mivel a haszonkulcsok már most is igen alacsonyak, a csalás lehet a mérleg nyelve, ami nyereségbe vagy veszteségbe képes fordítani egy vállalatot – mondta el Jura.