Diszkontláz Európában

2006.05.29. 07:38
Három évtizede még a szegények boltjai voltak a diszkontok, mára Németországban a vásárlóik között felülreprezentáltak a magas jövedelmű társadalmi csoportok. A siker titka nem csak árakban rejlik, hanem a választék szűkítésében is, a sok hasonló termék közül ugyanis időigényes választani.
A diszkont élelmiszerboltok gyors térnyerése nem magyarországi sajátosság. Szerte Európában az Aldi hetenként öt, a Lidl hat üzletet nyit. Ezzel a tempóval 2009-ig előbbi 1050, utóbbi 1550 egységgel bővíti hálózatát - áll az ACNielsen piackutató vállalat összefoglalójában. Az olcsó vásárlás társadalmi elfogadottságát jelzi, hogy Németországban a magas jövedelműek felülreprezentáltak a diszkontok vásárlói között. Három évtizeddel ezelőtt még az alacsony jövedelműek jártak ezekbe az üzletekbe.

A diszkontláncok gyors terjeszkedésének okát az alacsony árak mellett a termékválasztékuk iránti fogyasztói bizalomban látja Jean-Jacques Vandenheede, az ACNielsen kereskedelmi kapcsolatokért felelős európai elnökhelyettese, aki szerint a diszkontok korunk "meghasonlott" fogyasztójának kedvében járnak: kényelmessé teszik, gyorsítják és leegyszerűsítik a vásárlást. A kutatók úgy látják, a vásárlók többsége számára nem az ár az elsődleges, hanem a kényelem. Szintén befolyásolja a fogyasztók viselkedését, hogy a boltok kínálatában sok a hasonló termék. Vásárlásnál a választás egyrészt időigényes, másrészt túlságosan bonyolult. Ennek következtében egyre kényelmetlenebbé válik a döntés.

A kemény diszkontok fizikai elterjedtsége, sűrű bolthálózata átalakítja a vásárlási szokásokat. A kedvező ár ugyan a kereskedelem alapja, ám az ár a jövőben egyre kevésbé lesz a versenytársaktól való különbözés eszköze. Mind fontosabb a kérdés, hogy a bolt mennyiben segíti vevőjét a takarékoskodásban az idővel; akciós lehetőségek keresésére ugyanis nincs idő.