Pandora, Gabriella
-1 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Selyem helyett poliészter, de Gaultier

2008.11.01. 21:42
A Szex és New York által istenített, szabadon és felelőtlenül költekező divatfasisztákra, vagy enyhébb kifejezéssel élve, a meglehetősen divattudatos fogyasztókra használt "fashionista" kifejezés mára teljesen ódivatúvá vált. Helyette itt egy újabb játékos angol neologizmus, a "recesszionista", akik zuhanó jövedelmük mellett is követik a dizájnerek trendjeit. Sőt, ha a recesszió depresszióba fordul, akkor lesznek itt még "depresszionisták" is, akik adóssághegyeik törlesztése közben is figyelni fognak arra, hogy 100 százalék poliészterből készült Gucci és Donna Karan ruhákat vásároljanak.

Gazdasági recesszióban is szükség van ideológiára ahhoz, hogy igazoljuk a fogyasztói mentalitást, vagy ha úgy tetszik, a konzumidiótaságot. Persze több százezer dolláros jelzáloghitel-törlesztés, vagy éppen a lakásunk elárverezése közben elég abszurd lenne több ezer dolláros Gucci vagy Anya Hindmarch kiegészítőket vásárolni. Erre a nagy empátiával rendelkező, prémium kategóriás termékeket gyártó, híres tervezőházak is jól ráéreztek, így másod-vagy harmadvonalbeli kollekciókkal rukkolnak elő, amelyek igénytelenebb, ám jóval olcsóbb anyagokból készülnek. A recesszió előtti fashionisták tehát, akik mára recesszionistákká "avanzsáltak", továbbra is divattudatosak maradhatnak azáltal, hogy nem kényszerülnek a prémium márkák feladására, hanem csak az igénytelenebb verzióját veszik.

Vagyis selyem Gaultier estélyi helyett poliészter Gaultier-dresszben mennek majd fogadásokra a divattudatos idióták. A lényeg, hogy továbbra is presztízsterméket fogyaszthatnak. Mert recesszionistának lenni a legújabb trend. A francia Bourjois nevű kozmetikai márka már piacra is dobta a "Recesszionista kollekciót", a dizájnerek pedig egy új marketingstratégia szellemében nem csak luxusáruházakban jelennek meg, hanem elárasztják másod- és harmadvonalbeli ruháikkal a recesszionisták által oly kedvelt olcsó plázákat is, hogy az új célközönséget teljesen meghódítsák.

A fashionisták a múltban élnek, míg a recesszionisták a jelenre koncentrálnak, vagy a jövőbe tekintenek és várják, hogy hamarosan depresszionisták lehessenek. Így nem csoda, hogy ezek az egyszerre recesszió-és divattudatos fogyasztók elítélően nyilatkoznak Sarah Palin 150 ezer dollár összértékű ruhakollekciójáról, melynek darabjai a luxus dizájner ruhákat áruló Neiman Marcus és Saks áruházakból származnak.

Grant Barett amerikai szótárszerkesztő szerint ez a játékos neologizmus pontosan arra jó, hogy megideologizálja a recesszió által kikényszerített új fogyasztási szokásokat. Az új szavakra és szleng kifejezésekre szakosodott Barett szerint az új jelentéssel felruházott kifejezés központi üzenet az, hogy: "Még mindig tök O.K, ha folyamatosan fogyasztasz.

A "recesszionista" kifejezést - amit pénzügyi szakemberek eredetileg olyan személyekre használtak, akik gazdasági recessziót prognosztizáltak, illetve úgy gondolták, hogy egy recesszió a gazdaság hosszú távú érdekeit szolgálja - direkt azért használják ebben az új értelemben, hogy ne kelljen szégyenkezni a Gucci boltban amiatt, hogy már nem telik az 5 ezer dolláros nagyestélyire, hanem csak a 300 dolláros poliészter változatára. Mert csóróként költekezni hirtelen nagyon sikkes lett. És ezt Milánótól kezdve, Tokión és Párizson át, egészen New Yorkig az egész divatvilág tudja. Sőt, ha a recesszióból depresszió lesz, akkor jönnek a depresszionisták. Tetőtől-talpig 100 százalék poliészterből készült Gucci-zsákokba burkolózva.