Monokróm lesz az amerikai cigireklám

2002.03.12. 13:08
Az amerikai igazságügyi minisztérium újabb szankciókkal sújtaná a dohánygyárakat: a tárca betiltaná a light és low-tar (alacsony kátránytartalmú) kifejezéseket, és megszüntetné cigaretta-automatákat. A cégek szerint ilyen döntést csak a Kongresszus hozhatna.
A kormány javaslata alapján a jövőben a cigisdobozokon és a reklámokon a felület 50 százalékát a figyelmeztető feliratoknak és illusztrációknak kellene elfoglalniuk - közölte a Reuters.

Fekete-fehér reklám

A minisztérium indítványa szerint minden reklámnak fekete-fehérnek kell lennie, a cégek a boltokban nem reklámozhatnak, akciókat nem indíthatnak, és engedményeket sem adhatnak. A dohánygyáraknak ezen felül komoly összegeket kellene áldozniuk a leszokni akarók támogatására (ingyenes telefonos tanácsadó szolgálattal például).

A dohánygyárak szerint abszurd az ötlet

Mark Smith, a Brown & Williamson Corp. szóvivője abszurdnak nevezte az ötletet. "Ez olyan, mintha néhány könyökvédős hivatalnok leült volna egy szobában, hogy megpróbálja az elképzelhető legfelháborítóbb ötleteket összehozni" - mondta. William Ohlemeyer, a Philip Morris Cos. Inc. alelnöke szerint a javaslat még a szólásszabadsághoz való alkotmányos jogot is korlátozza. "A kormány nem képzelheti, hogy ilyen döntéseket hozhat. Erre csak a Kongresszusnak lehetne joga" - tette hozzá.

A dohányzásellenes aktivisták nem bíznak a javaslatban

William Corr, a Campaign for Tobacco-Free Kids elnökhelyettese visszafogottan reagált a minisztérium ötletére: "Az ördög a részletekben lakozik. A dohánygyárak mindig nagyon ügyesen kihasználták az ilyen javaslatokban elrejtett kiskapukat" - mondta.

Kanadában már működik

Kanadában 2001-ben rendelték el, hogy a cigisdobozokon rákos szövetek és testrészek képeit kell elhelyezni. Egy felmérés szerint a dohányosok 58 százaléka "gondolkodott el" a káros következményeken a rémisztő képeket látva - közölte a CNN. Huszonhét százalékuk a képek hatására ritkábban gyújt rá otthonában, míg 17 százalékukkal fordult elő, hogy a képek miatt nem vették elő a dobozt egy társaságban. A leszokni próbálók 38 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a képeknek komoly szerepe volt döntésében.