Emil, Csanád
17 °C
30 °C

Kovács László a benzinkútturizmus ellen

2007.02.12. 07:43
A kiotói megállapodás betartását is segíti, valamint csökkenti a már most magas jövedéki adót alkalmazó országok veszteségét az a brüsszeli javaslat, amely a dízel minimális jövedékiadó-szintjének fokozatos növelését javasolja. Kovács László, az unió adóbiztosa ezzel a tankolási turizmusnak üzen hadat.

A dízel minimális jövedékiadó-szintjének fokozatos növelését javasolja az Európai Bizottság (EB) az uniós árak közelítése érdekében. Kovács László, az EB adó- és vámügyekért felelős tagja csütörtökön terjeszti elő javaslatát, amellyel a testület a tankolási turizmusnak üzen hadat.

Brüsszel szerint ugyanis az eltérő jövedéki adó jelentős árkülönbségekhez vezet, ami torzítja a versenyt az uniós liberalizált fuvarozási piacon. Az EB hatástanulmánya szerint a mai kamionok mérettől és árutól függően 1500 és 3000 kilométer közötti távolság megtételére képesek egyetlen tankolással, vagyis az üzemanyagár fontos tényező az útvonal megszabásánál.

Az új EU-tagoknak 2010-ig kell emelniük

A 2004-től hatályos megállapodás 302 euróban rögzítette az 1000 liter dízelüzemanyag minimális jövedéki adóját, amely 2010-re eléri a 330 eurót. Az új tagállamok legkésőbb 2013-ban kifutó derogációt kaptak bizonyos energiaforrásokra, de a dízel esetében ez már 2010-ben megszűnik.

Az új brüsszeli terv szerint 2012-ben 359 euróra, majd 2014-ben 380 euróra emelkedik a minimális adó. Ez zömében majd az új tagállamokat érinti, Magyarország egyébként már ma is a minimális adókulcsot alkalmazza. Az EB a torz viszonyok megszüntetésével indokolja a lépést, de emellett két tényezőt is említ.

A már ma is kiemelkedően magas kulcsot érvényesítő tagállamok – mint például Németország, Franciaország, Olaszország – jelentős árbevételtől esnek el a tankolási turizmus miatt. Nagy-Britanniában az adó mértéke közel nyolcszáz euró, de esetében más a helyzet, mivel nem tranzitország.

A másik érv szerint az áremelés a káros anyagok kibocsátásának csökkentéséről szóló kiotói megállapodást segíti. Persze a két érv ugyanakkor egymást is gyengíti. Hiszen, ha az áremelkedés valóban ahhoz vezet, hogy a közútról a vasútra terelődik a forgalom, akkor az a kincstár eddig kieső jövedelmét sem pótolja. A harmonizációs törekvéssel egyébként is szemben álló tagállamok, amelyek egy hasonló törekvést két éve elgáncsoltak, arra is hivatkozhatnak, hogy a magasabb jövedéki adót alkalmazóknál a több bevétel kompenzálhatta a forgalomveszteséget.