Szilvia
5 °C
16 °C

Kovács László a benzinkútturizmus ellen

2007.02.12. 07:43
A kiotói megállapodás betartását is segíti, valamint csökkenti a már most magas jövedéki adót alkalmazó országok veszteségét az a brüsszeli javaslat, amely a dízel minimális jövedékiadó-szintjének fokozatos növelését javasolja. Kovács László, az unió adóbiztosa ezzel a tankolási turizmusnak üzen hadat.

A dízel minimális jövedékiadó-szintjének fokozatos növelését javasolja az Európai Bizottság (EB) az uniós árak közelítése érdekében. Kovács László, az EB adó- és vámügyekért felelős tagja csütörtökön terjeszti elő javaslatát, amellyel a testület a tankolási turizmusnak üzen hadat.

Brüsszel szerint ugyanis az eltérő jövedéki adó jelentős árkülönbségekhez vezet, ami torzítja a versenyt az uniós liberalizált fuvarozási piacon. Az EB hatástanulmánya szerint a mai kamionok mérettől és árutól függően 1500 és 3000 kilométer közötti távolság megtételére képesek egyetlen tankolással, vagyis az üzemanyagár fontos tényező az útvonal megszabásánál.

Az új EU-tagoknak 2010-ig kell emelniük

A 2004-től hatályos megállapodás 302 euróban rögzítette az 1000 liter dízelüzemanyag minimális jövedéki adóját, amely 2010-re eléri a 330 eurót. Az új tagállamok legkésőbb 2013-ban kifutó derogációt kaptak bizonyos energiaforrásokra, de a dízel esetében ez már 2010-ben megszűnik.

Az új brüsszeli terv szerint 2012-ben 359 euróra, majd 2014-ben 380 euróra emelkedik a minimális adó. Ez zömében majd az új tagállamokat érinti, Magyarország egyébként már ma is a minimális adókulcsot alkalmazza. Az EB a torz viszonyok megszüntetésével indokolja a lépést, de emellett két tényezőt is említ.

A már ma is kiemelkedően magas kulcsot érvényesítő tagállamok – mint például Németország, Franciaország, Olaszország – jelentős árbevételtől esnek el a tankolási turizmus miatt. Nagy-Britanniában az adó mértéke közel nyolcszáz euró, de esetében más a helyzet, mivel nem tranzitország.

A másik érv szerint az áremelés a káros anyagok kibocsátásának csökkentéséről szóló kiotói megállapodást segíti. Persze a két érv ugyanakkor egymást is gyengíti. Hiszen, ha az áremelkedés valóban ahhoz vezet, hogy a közútról a vasútra terelődik a forgalom, akkor az a kincstár eddig kieső jövedelmét sem pótolja. A harmonizációs törekvéssel egyébként is szemben álló tagállamok, amelyek egy hasonló törekvést két éve elgáncsoltak, arra is hivatkozhatnak, hogy a magasabb jövedéki adót alkalmazóknál a több bevétel kompenzálhatta a forgalomveszteséget.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?