Eurómilliárdok az e-turizmusból

2004.07.28. 08:14
Az idén több mint 10 milliárd eurót hoz az európai turizmusnak az internetes helyfoglalás. A hazai cégeknél is gyors ütemben nő az online rendelés, ám ez a bevételüknek még csak néhány százalékát jelenti.
Európa-szerte tombol az üdülési láz, az utazási irodák már az interneten is egyre nagyobb számban kínálják az utazni vágyók számára a nyaralási lehetőségeket. Az értékesítési csatornák közül egyre fontosabbá válik a világháló: a Forrester Research piackutató konszern felméréséből kiderül, hogy a legkonzervatívabb becslések alapján is az öreg kontinensen az idén több mint 10 milliárd eurót költenek a számítógép előtt ülő fogyasztók üdülési terveik megvalósítására. A diszkont-légitársaságok mellett egyre több online utazási iroda jelent meg, és a nagyobb üdülésszervezők közül is majd mindegyiknek van már saját weblapja - derül ki a Frankfurter Allgemeine Zeitung összefoglalójából.

Itthon kevés az on-line rendelés

A hazai turisztikai vállalatok éves forgalmában ma még csupán néhány százalékot jelent az internetes rendelés, ám az aránya hónapról hónapra növekszik. S ez nemcsak a külföldi foglalásokra, de a hazaiakra is igaz. A cégvezetők támogatják az internetes értékesítést, hiszen ennek költsége alacsonyabb, mint a hagyományos formáé.

A Danubius Rt.-nél az idei év első felében a vendégek három százaléka foglalt interneten keresztül, ami már jelentős növekedés, hiszen ez tavaly még csak 1,5 százalék volt. Mindez a forgalomban is érezhető, hiszen az online foglalásból származó bevétel tavalyi 2,5 százalékos aránya az idén már 4 százalékra emelkedett. A Danubiusnál egyébként nemcsak szobát, hanem teljes utazási csomagot is lehet rendelni. Míg a szobafoglalás főleg az üzleti utazók körében és a fővárosi szállodákban jellemző, addig az utóbbi a vidéki gyógyszállókban gyakorlat.

Az internetes értékesítést ösztönzik is a cégnél. A Danubius saját honlapja mellett több portálüzemeltetővel is kapcsolatban áll, ahonnan elérhető a szállodavállalat oldala, sőt foglalni is lehet. Jelenleg 25-30 ilyen partnerük van a világban. Emellett - mint a cég illetékese mondta - folyamatosan dolgoznak azon, hogy az egyes keresőprogramokban minél jobb pozíciót érjenek el.

Fogékony fiatalok

Ezt alapvetően fontosnak tartják a Hunguest Hotels Rt.-nél is - tájékoztatott Szabó József, a társaság értékesítési igazgatója. A cég tapasztalatai szerint a magyar vendégek fogékonyabbak a világháló nyújtotta lehetőségekre, mint a külföldiek. Utóbbi vendégkör ugyanis a net iránt kevésbé fogékony, idősebb korosztályba tartozókból áll, míg a hazai a fiatal és a középkorú felnőtt vezetői rétegből tevődik össze.

A Malév a közelmúltban újította meg internetes portálját. A tavaly decemberben indított értékesítési forma eredménye, hogy az idei első fél évben a hazai jegyeladás 15 százaléka már ezen a csatornán bonyolódott. A fejlesztés fontos eleme, hogy a repülőjegy mellett más turisztikai szolgáltatás is elérhető legyen. Ennek érdekében a Malév tárgyalásokat folytat külföldi vasúttársaságokkal, már megegyezett az AVIS és a Holiday Car autókölcsönzőkkel, és kiemelt partner a szállodai helyfoglalást kínáló globális Octopus társaság is.

Az egyik legrégebbi hazai utazási portál az 1997-ben indult Travelport.hu. Tavaly közel 9800 repülőjegy-foglalás futott át a rendszeren, s mintegy 8 ezer utat kértek le az érdeklődők, ami 15 százalékos éves bővülésnek tekinthető - tájékoztatott a társaság illetékese. Az idén az eddigi forgalom alapján már 30-40 százalékos bővüléssel számolnak.