Business Talks '24
Üzleti konferencia
Kesztyűtartó
Az új versenyszabályozás, amelyet részben a tíz új állam csatlakozása tett indokolttá, feljogosítja majd az Európai Bizottság - a legfelsőbb uniós végrehajtó hatóság - tisztviselőit, hogy előzetes értesítés nélkül átkutassák a vizsgált vállalatok vezetőinek nem csak irodáját, de magánlakását, nyaralóját, autójának kesztyűtartóját is. Az uniós biztosok akár napokra is lezárhatnak majd vizsgálat alá vont helyiségeket, továbbá extenzívebb vallatás alá vethetik az ügyben érintetteket.
Mindehhez minden esetben az érintett tagállam bíróságainak előzetes jóváhagyására és a helyi hatóságok közreműködésére lesz szükség. Az uniós tisztviselők önmagukban nem járhatnak el, nem törhetnek rá csak úgy senkire. Viszont az ellenszegülő vállalatokat akár éves forgalmuk 1 százalékára is megbírságolhatják.
Hajnali rajtaütés
A viccesen "hajnali rajtaütésnek" (dawn raidnek) nevezett gyakorlat önmagában nem új. Az állami versenyhatóságok sok európai országban, így Magyarországon is, extenzív nyomozati jogokkal rendelkeznek annak érdekében, hogy hatékonyan járhassanak el gyanús vállalati ügyekben. Ez érthető: például a tiltott kartelltevékenység bizonyításához a versenyhatóságnak konkrét bizonyítékokra, dokumentumokra is szüksége lehet, ezek beszerzéséhez pedig nyomozati jogkör is kell. Az új közösségi szabályozás csak kiterjeszti az uniós tisztviselők jogköreit, az elv maga nem új.
Az Európai Unió versenyhatóságnak az a feladata, hogy megfelelő törvények javaslatával és hatósági fellépéssel biztosítsa a tisztességes, egyenlő vállalati versenyt az Unió egységes, belső piacán. Elméletileg az uniós versenyhatóság csak akkor illetékes, ha a vizsgált ügy több mint egy államot érint, határokon átnyúlik. Egyébként az állami hatóságok az illetékesek. De a gyakorlatban ma már a legtöbb eset közösségi, és persze egyre inkább, ahogy az EU belső piaca egyre nyitottabbá válik.
Négymilliárd
Az új versenyszabályozás nem mellékesen egy olyan időszakban jön, amikor az uniós versenyhatóság étvágya amúgy is megnövekedett. Figyelemreméltó adat, hogy az elmúlt három évben versenyjogi ügyekben kirótt uniós büntetések összértéke meghaladta a 4 milliárd eurót - ez az éves közösségi költségvetés 4 százaléka.
Érdekesség ugyanakkor, hogy noha ezek a lépések a határozott bekeményítés jeleit viselik magukon, az új szabályozás közben éppenséggel a decentralizáció irányába hat. Az egyik fő szándéka, hogy az ügyek kezelésének minél nagyobb részét visszahelyezze a tagállami hatóságok kezébe. Ez gond lehet: a téma értői szerint sok tagállam versenyhivatalának felkészültségével komoly problémák vannak.
Business Talks '24
Üzleti konferencia