Pesszimisták az euróövezet üzletemberei

2003.08.04. 09:28
Az euróövezet üzletemberei borúlátóak, de a fogyasztók bizakodnak, így többet vásárolnak. Meglepetésre az infláció is lassul, bár ennek ellenkezőjére számítottak a szárazság miatt.
Az euróövezet üzletemberei nincsenek meggyőződve arról, hogy jobb időknek néznek elébe, míg a fogyasztói bizalom enyhe javulást mutat, derül ki az Európai Bizottság legújabb felméréséből. Az euróövezet országainak ipari bizalmat jellemző indexe júniusban mínusz 13-ról mínusz 15-re csökkent, míg a fogyasztói bizalom mínusz 19-ről gyengén, mínusz 18-ra növekedett. A gazdasági légkör kombinált indexe 98,1-ről 98-ra csökkent. A bizottság értékelése szerint bár nem várható a gazdasági helyzet romlása, a jelek szerint viszont a bizalom látványos növekedésére még várni kell.

Csökken az infláció

Az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat szerint júliusban lassulni látszik az infláció mértéke az euróövezetben, annak dacára, hogy a kontinens több országában hosszan tartó szárazság miatt drágultak az élelmiszer-termékek. Júliusban az éves inflációs rátát 1,9 százalékosra becsülték, áll az Eurostat előzetes jelentésében. Amennyiben ez beigazolódik, az arány felülmúlja a szakemberek előrejelzéseit, és alatta marad a júniusi 2 százalékos értéknek. Az Eurostat augusztus 19-én ismerteti júliusi végleges inflációs adatait.

A vállalkozói bizalom gyengülése meglepetésként hatott, hiszen korábban közzétett jelentések az érzelmi légkör javulását hirdették Franciaországban, Belgiumban, Hollandiában és Németországban, ahol a hiteles mutatóként számon tartott Ifo-index három egymást követő hónapban növekedést mutatott.

Raktárra termelnek?

A bizottság jelentése szerint az ipari vállalatok a megrendelések mérséklődéséről, a termelés várható csökkenéséről, valamint a termékek raktári felhalmozódásáról számoltak be.

Az átfogóbb, negyedéves felmérésből kiderül, hogy a termelők - az áprilisi helyzethez hasonlóan - kapacitásuk 80,6 százalékát használják ki. Az üzleti bizalom indexe a júniusi mínusz 0,70-ről júliusban mínusz 0,89-re csökkent.

A fogyasztói bizalom növekedése a munkanélküliség csökkenésével és az általános gazdasági helyzet javulásával kapcsolatos várakozásoknak köszönhető. A háztartások viszont nem látnak kedvezőbb kilátásokat saját gazdasági helyzetük javulására a következő 12 hónapban.