Teuro Sheriff - korunk fejvadásza

2002.05.24. 12:51
Németország legnagyobb bulvárlapja, a Bild Zeitung úgynevezett sheriffet jelölt ki a pénzcsere során jelentős áremelést érvényesítő kereskedők feltérképezésére.
A lap Teuro Sheriffnek nevezte el az olvasók segítségét is felhasználó "nyomozóját". Németországban ugyanis az áremelkedések miatt a közös európai valuta elterjedt elnevezése a "teuro" lett. A kifejezés a drága német megfelelőjének (teuer) és az euró nevének ötvözéséből jött létre.

A Teuro Sheriff-akció keretében a Bild több ezer olvasója a tavalyi és az euró bevezetése utáni árak összehasonlításával számol be az egyes üzletek kirívó mértékű áremeléséről.

Nincs áremelés, csak úgy érzik!

A bulvárlap kezdeményezése is mutatja, hogy öt hónappal a közös európai valuta bevezetése után sem lanyhulnak az eurónak tulajdonított áremelkedések miatti panaszok. A németek azzal szembesülnek, hogy a gyümölcs, a fodrász vagy akár egy pizzarendelés is jóval többe kerül, mint egy éve.

A német központi bank és a statisztikai hivatal azonban változatlanul azt állítja, hogy az új valuta nem okozott inflációs nyomást. A hivatalos statisztika szerint például áprilisban 1,6 százalékos volt a 12 havi infláció mértéke.

Drágább a kenyér, de olcsóbb a videó

A statisztikai hivatalnak a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak nyilatkozó elnöke szerint az utca emberének tapasztalatai ellenére helyesek a hivatal inflációs adatai, ugyanis az infláció kiszámításánál használt fogyasztói kosárban a jelentősen megdrágult kenyér ára kevésbé súlyozottan szerepel, mint például a lakbér.

Johann Hahlen felhívta a figyelmet arra, hogy a statisztikai hivatal minden hónapban több mint 350 ezer termék, szolgáltatás árát vizsgálja meg, s a lista nem csak a szupermarketek árucikkeit tartalmazza. Számos olyan termék (mint például a számítógép vagy a videomagnó) ára csökkent, amelynek beszerzése jelentős tényező egy család költségvetésében, azonban ezekből nem vesz minden nap az ember - emelte ki a statisztikus.