A britek szerint megtelt az európai légtér

2003.09.04. 11:16
A brit kormány javasolni fogja, hogy az Európai Unióban vezessenek be súlyos anyagi terheket jelentő szankciókat a légiforgalom csökkentése és a környezetet veszélyeztető repülőgépek használatának visszaszorítása érdekében.
A légi szállítás jövőjével kapcsolatos elgondolások kidolgozása során a brit kormány arra kérte a tanácsadó jelleggel fenntartott Szállításügyi Bizottságát, hogy munkáljon ki javaslatot arra nézve, hogyan lehetne mérsékelni a repülők okozta zajártalmat, a zsúfolt légtér és a légszennyezés következményeit.

Zajengedély, szennyezési díj

A bizottság szeptember elsején ismertette jelentését, amelyben több szigorú rendelkezést javasol. Az alapelv az, hogy a szennyezőnek fizetnie kell. Így például a repülőtársaságoknak a gépük által kibocsátott széndioxid mennyisége után tonnánként 70 fontot kasszíroznának be. Áruba bocsátható zajengedélyek kiadásáról is szó van, ezek ára a gép indulási és érkezési idejének függvényében is változna.

Felszállásiidő-engedélyeket árvereznének

Bevezetnének egy helyi, úgynevezett "levegőminőségi adót", amelynek mértéke a repülőtér környékén élő lakosság számától is függne. A felszállási- és leszállásiidő-engedélyeket áverésen értékesíthetnék a légitársaságok, amitől a szakemberek a csúcsidőbeli forgalom csökkenését várják.

A britek szerint az EU-tagállamok kormányainak közösen el kellene fogadniuk egy nemzetközi egyezményt, amely a légtér használatának mérséklését tűzné ki célul és meghatározott szabályozás alapján "zsúfoltsági díjat" szabna ki a légitársaságokra.