Orsolya
7 °C
15 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Autópiaci reform az EU-ban

2002.07.18. 09:31
Az Európai Bizottság az uniós autópiac reformját szolgáló szabályokat fogadott el. Az eladási és a szervízelési rendszerre vonatkozó reform célja a verseny élénkítése, a tagállamok közötti árkülönbségek csökkentése.
A Mario Monti versenyügyi biztos által kidolgozott reform értelmében megszűnnek az autógyártók által eddig élvezett, az értékesítésre vonatkozó jogosítványok, így az autókereskedők ugyanabban a szalonban több márka modelljeit is árusíthatják. Emellett az autódílerek az eddig kijelölt értékesítési területükön kívül is nyithatnak szalonokat. Ezektől a szabályoktól a Bizottság és a fogyasztóvédő csoportok azt várják, hogy csökkennek az egyes tagállamok közötti árkülönbségek. Jelenleg ugyanis néhány országban akár több tíz százalékkal is többe kerülhet ugyanaz a gépkocsi, mint más tagállamban.

Alkatrészek: szabad a vásár

A 2010-ig terjedő időszakra vonatkozó új szabályok liberalizálják a szervizelési rendszert is, ugyanis a kereskedők szabadon dönthetik el, hogy honnan szerzik be az alkatrészeket. Továbbá az autószerelők is választhatnak, így nem csak egyedül a gyártótól juthatnak hozzá az alkatrészekhez.

Az új rendszer szabályai elvileg idén októberben lépnek életbe, azonban az autógyártók egy évet kaptak az új helyzetre való átállásra. A kereskedők új joga, miszerint bárhol nyithatnak szalonokat, az eredetileg javasolt 2004 októbere helyett csak egy évvel később érvényesülhet.

A reform elfogadását többéves tárgyalássorozat előzte meg a Bizottság, az autógyártó cégek és a fogyasztóvédő csoportok között. Az uniós autóipar eredetileg még 20 évvel ezelőtt kapott felmentést a közösségi versenyszabályok érvényesítése alól, azzal az indokkal, hogy biztonsági és egyéb szempontból az autópiac speciális kezelést érdemel.

Most akkor mi a jobb a fogyasztónak?

A mentesség idén októberben jár le, az autóipar pedig nem kapott hosszabbítást. A Bizottság már hosszú ideje figyelmeztet: ha marad az a helyzet, miszerint ugyanazon autók eladási ára közötti különbség meghaladja a 12 százalékot a különböző tagországokban, akkor nincs további mentességi időszak.

Az autóipari lobbi kitart amellett, hogy a mentesség megszüntetése sérti a fogyasztók érdekeit. Szerintük ugyanis az új szabályok révén "autószupermarketek" jöhetnek létre, amelyek a kisebb kereskedők megszűnését és a választék csökkenését eredményezhetik.