Az európai fogyasztóvédők szerint nőttek az árak az euró miatt

2002.11.13. 15:32
Adatokkal bebizonyította az európai fogyasztóvédelmi szervezet, hogy az euró bevezetését sokan kihasználták az árak felfelé korrigálására.
A BEUC, az európai fogyasztóvédelmi szervezet szerint a legtöbb európai országban bizonyíthatóan áremelésre használták fel az euró év eleji bevezetését. Az árak az inflációt és az ésszerű árkorrigálást meghaladó mértékben nőttek. (Az eurózóna inflációja jelenleg két százalék körüli.) Az indokolatlan áremelések miatt Görögországban és Olaszországban már többször is - vegyes sikerrel végződő - fogyasztói bojkottot tartottak.

BMW és The Economist

A svéd Veckans Affärer hetilapban megjelent írás szerint az az elvárás sem teljesült, hogy az eurózóna váljon egységes és mindinkább "egyforma" piaccá. A nemzeti határok továbbra is felszabdalják a piacot és gyakran nagyon különböző árakat jelentenek. Ennek ellenére van néhány jele annak, hogy az egységesülési folyamat döcögve ugyan, de talán elindul. Így például a BMW legújabb modelljéért és a The Economist folyóiratért Berlinben és Párizsban is ugyanannyit kell fizetni.

A fogyasztók 82 százaléka szerint nőttek az árak

A BEUC 2001 közepétől 2002 derekáig figyelte az árak alakulását. A számok megkérdőjelezhetetlen üzenetét a fogyasztók érzései is megerősítették: a 2002 októberében végzett felmérés szerint a megkérdezettek 82 százaléka meg volt győződve arról, hogy az euró bevezetése után az élet drágább lett. Ugyanez az arány 2002 júniusában csak 68 százalék volt. Az értékelésnél a 14 százalékpontos növekedés különösen figyelemre méltó, hiszen ez jelzi a vélemények csaknem egyoldalúvá válását.

Drágább buszjegy, olcsóbb kétszersült
Néhány példa arra, hogy milyen mértékben változtak az árakat az euró bevezetésekor:

Postai díjszabás, Spanyolország: + 51 százalék
Egy órai teniszezés, Ausztria: 50 százalék
Buszjegy, Görögország: + 50 százalék
Nadrágtisztítás, Németország: + 48 százalék
Egy pohár gyümölcslé, Ausztria: + 33 százalék
Metrójegy, buszjegy, Olaszország: + 30 százalék
Eszpresszók, Ausztria: + 23 százalék,
Parkolás, Spanyolország: + 16 százalék
CD-k, Olaszország: + 11 százalék
Éttermek, Hollandia: + 7 százalék
Újságok, Németország: + 4 százalék
Philips TV, Németország: - 6 százalék
Ruhák, cipők, Finnország: - 9 százalék
Wasa kétszersült, Németország: - 11 százalék
Póló, H&M, Ausztria: - 15 százalék
Yashica kamera, Németország: - 32 százalék.