Fekete lehet a Fekete péntek Amerikában

2008.11.28. 08:32
Hiába a recesszió, pénteken megrohanják a boltokat az amerikaiak. A fogyasztás visszaesése miatt az áruházak soha nem látott akciókkal próbálják költésre bírni a fogyasztókat, a legtöbb bolt már hajnalban kinyit. Sok kereskedő túlélése múlik azon, mennyit vásárolnak pénteken az amerikaiak.

Fekete péntek, vagyis Black Friday a Hálaadás utáni első nap az Egyesült Államokban. Ez a nap hagyományosan a karácsonyi szezon első napja, a kereskedők ilyenkor hatalmas árengedményekkel várják a vásárlókat, akik nem egyszer már hajnalban megkezdik a sorbanállást, hogy biztosan jusson a féláron megvehető laptopból és LCD-tévéből. A kereskedők a megszokottnál sokkal korábban nyitnak, általában már hajnali 5-kor, de még ennél korábbi nyitás sem ritka. Az áruházak többsége a legelsőként érkezőknek még nagyobb árengedményeket ad – írja a Financial Times.

Miért pont fekete a Fekete péntek?

A Wikipedia szócikke szerint maga a kifejezés valószínűleg a hatvanas években terjedt el. Először Philadelphiában használta a rendőrség, a karácsonyi szezon kezdetekor óriási dugó volt a városban. A kereskedők azonban nem akarták negatív jelzővel illetni a napot. A nyolcvanas években ezért egy másik elméletet kezdtek terjeszteni, azért fekete, mert a kereskedők nagy részének mérlege ezen a napon került a pozitív tartományba, vagyis elszámolásban a veszteségből (piros színű görbe) ekkor vált át nyereségbe (fekete görbe).

Az idén november 28-ra esik Fekete péntek, és nem kell elemzőnek lenni ahhoz, hogy megállapítsuk, az idén sokkal többet várnak a kereskedők az általános gazdasági visszaesésben. Az Egyesült Államok nagy részében már recesszió van, az ország egészében hivatalosan még nincs, de a gazdaság a harmadik negyedévben már lassult. Ennek ellenére, vagy pont ezért az amerikai televíziók és az internetes áruházak hetek óta már tele vannak hirdetésekkel a "soha nem látott" leértékelésekről. Ugyanakkor a kereskedők attól tartanak, hogy ez lesz a legrosszabb szezon két évtized óta. Egy keddi felmérés szerint 128 millióan vágnak neki a boltoknak pénteken, ez öt százalékkal kevesebb, mint tavaly. A CNN Money szerint sok kereskedő túlélése függ attól, hogy a mostani Fekete péntek a valaha volt legerősebb legyen.

Fekete péntek hivatalosan nem munkaszüneti nap, de nagyon sokan vesznek ki szabadságot erre a napra: csütörtök ugye munkaszüneti nap a Hálaadás miatt, így egyrészt hosszúhétvégét tudnak tartani, másrészt nagyon sokan arra használják a pénteket és az utána következő hétvégét, hogy olcsóbban vásároljanak.

Az idén sokkal nagyobb jelentősége lesz ennek a napnak, hiszen már hónapok óta folyamatosan csökken a kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban. Valószínűleg többen keresik majd az akciókat, az amerikai kiskereskedelmi szövetség szóvivője szerint a vásárlók hajlamosabbak korábban kelni, ha olcsóbban tudnak vásárolni. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy a vásárlók az idén az utolsó pillanatra hagyják a karácsonyi bevásárlást, arra számítva, hogy közvetlenül a karácsony előtti utolsó napokban még nagyobb árleszállításokkal találkozhatnak. Érdekesség, hogy az idén inkább készpénzzel vásárolnak majd, 89 százalék nyilatkozott úgy, hogy inkább készpénzt használ, 60 százalék veszi elő a hitelkártyáját is.

Az előző évek tapasztalatai alapján a kereskedők az egész karácsonyi szezon tíz százalékát realizálják a mostani hétvégén. Ugyanakkor a Reuters szerint szinte lehetetlen megjósolni ebből a három napból, milyen lesz az egész szezon. Előzetes felmérések azt mutatják, hogy az idén kevesebbet fognak költeni a szezonban, a fogyasztók 37 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet szán karácsonyi ajándékokra, mint tavaly. A kiskereskedelmi szövetség előrejelzése szerint novemberben és decemberben 2,2 százalékkal nő a kiskereskedelmi forgalom, nagyjából 470 milliárd dollárt fognak elkölteni a boltokban a vásárlók. Átlagosan 832 dollárt költenek majd fejenként az időszakban, ez 1,9 százalékkal több, mint tavaly.

Az online kereskedőknek legalább olyan fontos a következő hétfő is, melyet Cyber Mondaynek neveznek. Ilyenkor a péntek után esetenként még nagyobb kedvezményekkel várják a vásárlókat az internetes áruházak. Egy felmérés szerin minden tíz fogyasztóból nyolc leárazásokra fog vadászni a neten, 69 százalékuk ingyenes házhozszállításra keres majd rá, 53 százalékuk egynapos akciókat keres, 32 százalék pedig az egyet fizet, kettőt kap akciókat kutatja.