Dicsérik Ferihegyet az angolok

2006.05.16. 11:37
A Heathrow után a második legértékesebb, legnagyobb forgalmú repterével, a gatwick-i kikötővel azonos szintű potenciált lát a BAA a ferihegyi reptérben: az angol cég éves eredménybeszámolójában egyebek között az igazi nemzetközivé válás és a legnagyobb forgalomnövekedés mellett a Budapest Airport neve szerepel.
Több mint 7 százalékos bevétel-növekedés közben 2 százalékos, egyszeri tételek nélkül számolt adó előtti profitnövekedést jelentett kedden a márciussal zárult pénzügyi évéről a brit BAA Plc, a világ legnagyobb, szakmai repülőtér-üzemeltetője. A cég szerint a repülőtér-portfolión belül a tavaly megvásárolt, az eredményben negyedéves szinten már szereplő Budapest Airport utasforgalma nőtt a legmeredekebben. A cég vezérigazgatója szerint Ferihegy a londoni Gatwickkel azonos fontosságú eleme lesz a BAA repülőtér-készletének.

A kedden Londonban közzétett éves eredmény-beszámoló szerint az adózás előtti eredmény, egyszeri tételek nélkül, 620 millió font volt az előző évről jelentett 608 millió font után. Ez majdnem megfelelt a 627 millió fontos előzetes piaci várakozásnak. Egyszeri tételekkel együtt számolva az adózatlan eredmény 757 millió fontra csökkent az előző pénzügyi évben mért 915 millió fontról.

Az üzemi eredmény, szintén egyszeri tételek nélkül, 710 millió fontra emelkedett 695 millióról, egyszeri tételekkel együtt 859 millió fontra csökkent 1,031 milliárd fontról. A csoportszintű bevétel 7,4 százalékkal 2,232 milliárd fontra gyarapodott 2,078 milliárdról . A BAA igazgatósága a tavalyi 14,30 penny után most részvényenként 15,25 penny osztalékot javasol a befektetőknek.

Budapest az igazi nemzetközi jelenlét

A vagyonportfolióba tartozó hét nagy-britanniai repülőtér utasforgalma 2,0 százalékkal, 141,7 millió főről 144,6 millióra emelkedett. A nemzetközi portfolióban a nápolyi repülőtér utasforgalma jórészt stagnált, 4,6 millió utassal, a tavaly decemberben megvásárolt Budapest Airporté azonban a BAA-tulajdonlás első három hónapjában éves összevetésben 9 százalékkal 1,6 millió főre emelkedett, áll a jelentésben.

Mike Clasper, a BAA vezérigazgatója a keddi eredményjelentéssel együtt közzétett házi videointerjúban azt mondta: a cégnek eddig nem volt megfelelő mértékű nemzetközi jelenléte, ezért vásárolt 75 évi üzemeltetési jogot a Budapest Airportban. A BAA arra fogja felhasználni termelékenység- és profitnövelő kapacitását, hogy Budapestet a cég ugyanolyan fontosságú üzleti érdekeltségévé tegye, mint amilyen ma a Gatwick, mondta Clasper.

A Londontól délre fekvő Gatwick repülőtér - a Heathrow után - a BAA második számú légikikötője, utasforgalma a keddi eredményjelentés szerint a most zárult pénzügyi évben 2,6 százalékkal 32,8 millióra bővül, 32,0 millióról. A Heathrow-é - amely a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőtere - 0,3 százalékkal 67,4 millióra csökkent 67,7 millióról.

41 oldalon 39-szer

A Budapest Airport - amelyről a 41 oldalas keddi eredményjelentésben 39-szer esik szó - a beszámolóhoz mellékelt előrejelzés szerint 2020-ig évi 19 millióra emeli utasforgalmát a jelenlegi 8,2 millióról. A magyar repülőtér-üzemeltető a pénzforgalmi mérlegben (EBITDA) 7 millió fonttal járult hozzá a BAA csoportszintű eredményéhez a márciussal zárult három hónapban. Az eredménybeszámoló a Budapest Airportot "gyorsan növekvő, kereskedelmileg alulfejlett" üzletrésznek nevezi, amely "tökéletesen illeszkedik (a BAA) vállalatvezetési tapasztalataihoz".

A részben a Budapest Airport 1,3 milliárd fontos megvásárlásának finanszírozására kibocsátott új adósságot tükrözi, hogy a BAA nettó adóssága március végén 5,34 milliárd font volt a tavaly március végi 3,064 milliárd font után; a nettóadósság-nettó vagyonérték ráta 54 százalékról 89 százalékra emelkedett.

Van, aki nem örül

A Standard & Poor's hitelminősítő éppen előző nap kiadott globális szektorjelentésében írta, hogy az erőteljes üzleti teljesítmény ellenére nem javul, sőt romlik a nagy nemzetközi repülőtér-üzemeltetők, köztük BAA adósminőségi profilja, főleg a nagy adósságvonzatú, erős egyesülési és felvásárlási tevékenység (M&A) miatt. Az S&P tavaly év végén, miután a brit vállalat megvette a Budapest Airportot, az addigi "A plusz/A-1 plusz"-ról egy osztattal "A/A-1"-re rontotta a BAA hosszú és rövid futamú adóskockázati besorolásait. A hitelminősítő ezután, idén márciusban a rontott BAA-osztályzatot is további leminősítést valószínűsítő, negatív kihatású figyelőlistára vette, miután a brit cégre a spanyol Ferrovial szolgáltató csoport és konzorciuma - az S&P szerint a BAA-t potenciálisan még jobban eladósító - átvételi ajánlatot tett.

Keveset ajánlottak

A Ferrovial egymás után kétszer tette meg - a piac és londoni elemzők szerint meglepően alacsony, részvényenként 8,10 fontos, a tőzsdei árfolyamnak alákínáló, a céget 8,75 milliárd fontra értékelő - készpénzes felvásárlási ajánlatát. Ezeket a BAA vezetése rendre visszautasította, azzal, hogy a javaslat "meg sem közelíti" a cég valós értékét. A Ferrovial ezt követő harmadik, ellenséges ajánlatát, amelyet már csak a részvényeseknek küldött meg, a BAA ugyancsak elvetni javasolta a befektetőknek. A BAA elvetette a Goldman Sachs befektetési csoport magasabb, részvényenként 8,70 fontos - a BAA-t 9,4 milliárd fontra értékelő - ajánlatát is. Londoni elemzők szerint a részvényeseket 9 font felett, de inkább 10 font környékén kezdené érdekelni bármilyen átvételi próbálkozás; egy ilyen ajánlat 10 milliárd font (3800 milliárd forint) közelébe értékelné a BAA-t.

A BAA a részvényeseknek május elején elküldött, a Ferrovial-ajánlat elutasítását javasló elemzése egyebek között éppen a ferihegyi repülőtér értékének hosszas taglalásával indokolta, hogy a cégvezetés miért tartja alacsonynak a kínált felvásárlási árat. A BAA részvénye 3,50 pennys, 0,42 százalékos veszteséggel 8,37 font volt a Londoni Értéktőzsde (LSE) kedd délelőtti kereskedésében.