Judit
2 °C
7 °C

A GM visszalép, ha az állam beszáll a Fiatba

2002.10.16. 13:12
A General Motors bejelentette, hogy ha a Fiat tulajdonosi szerkezetében bármilyen változás történik, akkor a cég biztosan nem él opciós vásárlási jogával, azaz meglévő húsz százaléka mellé nem veszi meg az olasz cég autógyártó részlegének maradék 80 százalékát.
Silvio Berlusconi olasz miniszterelnök korábban közölte, hogy a kormány fontolgatja, hogy az autógyár megsegítése, illetve munkahelyek megmentése érdekében beszáll a Fiatba vagy autógyártó részlegébe. John Devine, a GM pénzügyi igazgatója egy sajtótájékoztatón erre azzal reagált, hogy ez a lépés az opcióra vonatkozó megállapodásuk végét jelentené.

Az olasz gazdasági minisztérium ezek után sietett leszögezni, hogy az állam biztosan nem száll be a Fiat csoportba - a tárca közleménye ugyanakkor nem szólt a Fiat Autóról. A minisztérium illetékesei nem nyilatkoznak a közleménnyel kapcsolatban - közölte a Reuters.

A kormány több száz állást megmentene

A Fiat, a kormány és a hitelező bankok (Sanpaolo IMI, IntesaBCI, Capitalia) képviselői a héten találkoznak, hogy a további lépéseket megvitassák. A Fiat legutóbb nyolcezer állás megszüntetését jelentette be, a kormány ebből 1800 szicíliai munkahelyet mindenképpen meg szeretne menteni. A tervezett leépítés, ami ellen a dolgozók sztrájkkal tiltakoztak, szakértők szerint nagyjából negyedmilliárd eurót takaríthat meg a Fiatnak.

Mario Monti figyel

Az állami beavatkozáshoz azonban az Unió versenyhivatalának beleegyezésére is szükség lesz. Romano Prodi, az Európai Bizottság elnöke feltehetően támogatja az ötletet, igaz, ő korábban épp Olaszország miniszterelnöke volt. Prodi a La Stampának adott interjújában kifejtette, hogy "Olaszország nem maradhat ipar nélkül. Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy az évtizedek alatt felépített vállalatot megmentsük."

A BBC értesülése szerint Mario Monti, az EU versenyügyi biztosa ugyanakkor már figyelmeztette Berlusconit, hogy a kormányzati döntéseknek meg kell felelniük a szabad versenyre vonatkozó uniós előírásoknak.

Komoly értékvesztés

A GM két évvel ezelőtt 2,4 milliárd dollárt fizetett a vezető olasz autóipari cég 20 százalékos tulajdonhányadáért, egyúttal a 2004-2009 közötti időszakra opciót szerzett a fennmaradó 80 százalék megvásárlására. A FIAT piaci pozícióinak azóta bekövetkezett gyengülése miatt azonban elemzők szerint a GM 4 milliárd dollárnál többet aligha fog fizetni a teljes körű irányítási jogok megszerzéséért.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?