Teljes titokban nyílt meg az első Tesco-áruház Amerikában

2007.12.05. 14:02
Tengerentúli megjelenése előtt a Tesco húsz évig vizsgálta az amerikai vásárlási szokásokat. Hatvan embere amerikai családoknál lakott, hogy megtudja, mit vásárolnak és milyen ételeket esznek. A nagy előkészületek ellenére sem biztos, hogy talpon tud maradni a brit lánc, hiszen sok európai cég elvérzett már itt.

Las Vegas a világ legnagyobb szállodáinak és kaszinóinak ad otthont, de alig néhány kilométerre a csillogó világtól áll egy szürke szupermarket – legalábbis a város többi részéhez képest. A neve Fresh & Easy (Friss és Könyű), tulajdonosa a világ harmadik legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Tesco.

A brit óriás úgy döntött, az Egyesült Államokban is terjeszkedni kezd. Kínálatában minőségi, friss áruk szerepelnek, elérhető áron. Az Egyesült Államok egyik legnagyobb üvegházából szerzik be a friss zöldséget, amelyet kaliforniai elosztó központjukon keresztül juttatnak el üzleteikbe – írja a BBC Online. Amelyekből most már kéttucatnyi van. Öt szupermarketet nyitottak az elmúlt három hétben Las Vegasban, de nem állnak meg itt, a következő egy évben további húsz megnyitására készülnek. Los Angelesben már van öt boltjuk, a héten Phoenixben nyílik meg további három. A nagyszabású tervek szerint a következő 14 hónapban összesen 250 üzletük lesz Kaliforniában, 2012-re pedig 800 egységgel lesznek jelen az amerikai piacon.

Teljes titokban

A boltokat kifejezetten az amerikai vásárlók ízlése szerint rendezték be, így teljesen különböznek az Európában megszokottaktól. A név sem ugyanaz, az Egyesült Államokban nem használják a Tescót, Fresh & Easy néven fut a hálózat. A Tesco sokáig készült az amerikai piac meghódítására, húsz éven keresztük vizsgálták az amerikai fogyasztási szokásokat.

A tényleges megjelenés előtt kutatókat küldtek hatvan amerikai családhoz. A kutatók két hétig együtt laktak a családokkal, hogy megtudják, mit vásárolnak és milyen ételeket esznek. Az első áruházat teljes titokban nyitották meg egy hatalmas Los Angeles-i plázában, hogy teszteljék a berendezést, a dizájnt, és hogy kitanítsák a személyzetet. Az áruházlánc felépítette terjesztési és beszerzési hálózatát, saját bevallásuk szerint a boltokban árusított termékek hatvan százaléka származik helyi kereskedőktől.

Mindezen előkészületek ellenére a BBC Online szerint egyáltalán nem biztos, hogy könnyű lesz megmaradni a piacon. Egyelőre csak az Egyesült Államok nyugati részén terjeszkedik a lánc, de ebben az árkategóriában nagyon sok versenytársa akad, például a Vons, a Trader Joe's, a Ralphs, az Albertsons és természetesen a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncca, a Wal-Mart. Érdekes azonban, hogy a Tesco nem a Wal-Martot tartja a legnagyobb konkurensének. Az ország ezen részében még viszonylag kevés Wal-Mart van, és még mindig a nagy alapterületű üzeletkre koncentrálnak. A Tesco pedig nem ilyen típusú üzleteket nyit itt.

Nagy a verseny

A megmaradást nehezíti, hogy ezen a részen nagyok a távolságok, a Los Angeles és Las Vegas közötti majdnem ötszáz kilométeres út nagy része sivatagon vezet át, így nehéz lefedni a területet. Ez az oka, hogy a másik két európai lánc, a Sainsbury's és a Marks & Spencer feladta hasonló törekvéseit.

A Tesco most abban bízik, hogy megtalálta a megfelelő méretet és áruválasztékot ahhoz, hogy hosszú távon is sikeres legyen az országban. A célcsoport az időhiányban szenvedő, mégis friss árut igénylő vásárló. Azt is megígérte a lánc, hogy olyan helyeken is nyit üzletet, ahol senki más nem hajlandó. Ezek az alacsony jövedelműek által lakott területek, vagyis az a célközönség, amelyet nem szolgálnak ki a többiek.

Európai láncok sokszor próbáltak az Egyesült Államokban terjeszkedni, többnyire sikertelenül. A Fresh & Easy ráadásul bejáratott név és vásárlói kör nélkül vág bele.