Csillagokba szökhet a vodka ára

2008.04.09. 13:47
Az esetek többségében a fogyasztók a legnagyobb vesztesei egy-egy vállalat másikkal történő összeolvadásának, derült ki két amerikai közgazdász nemrég készített tanulmányából. A gyártó, amelyik összeolvad derekasan kihasználja a piacot. A szakértők szerint például az Amerikai Egyesült Államokban a vodka, a tisztasági betét és a tamponok is észrevehetően drágultak egy-egy ilyen fúzió után.

A francia szeszesitalokat gyártó nagyvállalat a Pernod Ricard mélyen a zsebébe nyúl: ahogy az elmúlt hetekben világossá vált, a cég 5,6 milliárd euróért fogja megvásárolni a svéd konkurenciát, a Vin & Sprit vállalatot – írja a Pénzcentrum.

Az üzlet mögött minden valószínűség szerint az állhat, hogy a cég megpróbálja tovább növelni a piaci részesedését, hogy ilyen módon legyen lehetősége keresztülvinni egy jelentős áremelést. Ez az elgondolás ráadásul nem is olyan elvont, mint az első pillanatban hangzik. Öt másik esettanulmány alapján – melyekben az amerikai egyéni fogyasztási cikkek piacát vizsgálták –, rendkívül magas annak a veszélye, hogy a végső fogyasztó egy esetleges vállalatfelvásárlás után még többet fizet a cég termékéért.

Két közgazdász összesen öt összeolvadást vizsgálva jutott a fúziókkal kapcsolatos véleményre. Az egyik ezek közül a szeszesitalpiacon történt vállalatfelvásárlás volt, amely teljesen más megvilágításba helyezi a Pernod Ricard jelenlegi terveit. Miután a Diageo 1997-ben megvette a Guinness és a Grand Metropolitan vállalatokat, az árak meredeken emelkedni kezdtek, így ez várható a mostani tervek megvalósulása után is.

Ráadásul ez nem csak a szeszesitalok terén van így, hanem más piacokon is. Erre a sorsra jutottak az olyan termékek, mint a tisztasági betét vagy a tampon is, miután a Procter and Gamble megszerezte a Tambrands gyártót vagy a a Ralcorpot felvásárolta a General Mills. Ezek mind ahhoz vezettek, hogy emelkedett a piaci koncentráció, egyre kevesebb lett az adott terméket gyártó és forgalmazó cég, így csökkent a verseny is.

A közgazdászok tanulmányukban megvizsgálták a termékek árainak változását az összeolvadások után. Kiderült, hogy ötből négy esetben aránytalanul magas áremelkedés volt tapasztalható a termék piacán. Egyedül a juharszirup esetén nem volt semmilyen, a fogyasztók számára negatív hatás a fúzió után. A másik négy területen három és hét százalék közötti drágulás volt tapasztalható, de az alkoholok még ennél is nagyobb mértékben drágultak. A Guinness és a Grand Metropolitan megvétele után például a 1,75 literes Johnnie Walker Red Label ára kilenc százalékkal emelkedett.

Ezek után az eredmények után a vodkát kedvelők joggal aggódhatnak amiatt, hogy a Pernod Ricard költekezése a piacon megemeli az Absolut Vodka árszínvonalát is.