Szoftver, hardver, showbusiness

2002.03.21. 12:29
A Microsoft kivetette hálóját a pénzügyileg gyengélkedő EMI lemezkiadóra, amely 1800 munkatársa és Mariah Carey után Mick Jaggertől és Paul McCartneytól is megszabadulhat. Az Apple szintén új területek felé tekinget: a cég csendben felvásárolta digitális trükkökhöz szoftvert fejlesztő Nothing Realt, amely olyan filmekben dolgozott, mint a Mátrix a Titanic és a Gyűrűk Ura.
Zeneipari források szerint a Microsoft ajánlatot készül tenni az EMI - az öt nagy zenekiadó közül az utolsó független társaság - részvényeire. A cég nehéz anyagi helyzetben van, részvényárfolyama alacsony és éppen most kényszerült megválni 1800 alkalmazottjától.

Levy kiradírozhatja Mick Jaggert

Mick Jagger
Az EMI tavaly kinevezett vezérigazgatója, a brutális költségcsökkentéssel megbízott Alain Levy közben megszellőztette, hogy az utolsó lemezével hatalmasat bukó Mariah Carey mellett más neveket is ki készül radírozni a jól fizetett sztárok listájáról. Amerikai kommentátorok Paul McCartneyt és Mick Jaggert tippelik a következőnek, mivel a veterán popperek új lemezeit a kutya sem veszi, hűséges rajongóik a klasszikusokra buknak továbbra is.

Gatesnek tartalom kell

Gatesnek a hatvanéves tinik nélkül is kell a kiadó, ugyanis internetes szolgáltatásaihoz szüksége van zenei tartalomra, az EMI árfolyama pedig Levy költségfaragásai ellenére igen alacsony.

Trükközik az Apple

Az Apple szintén kalandozik, ők a professzionális filmtrükkök világában. A számítógépgyártó ugyanis csendben felvásárolta Hollywood pillanatnyilag legmenőbb szoftvercégét, a Nothing Realt. Az NR Shake nevű digitális trükkszoftverjét használták a "vizuális effektusok" kategória legutóbbi négy Oscar-díjas filmjének - Gladiátor, Mátrix, Csodás álmok jönnek, Titanic - elkészítésekor. Szintén a Shake-kel dolgoztak az idén "legjobb film" kategóriában jelölt Gyűrűk Urában és Moulin Rouge-ban, illetve a "vizuális effektusok" között jelölt Pearl Harbour-ban és Mesteséges értelem-ben.

Programhoz veszik a gépet

A paici elemzőket meglepte, hogy az Apple belépett a digitális filmkészítő szoftverek piacára. Bár az Apple bevételeinek eddig csak öt százaléka származott szoftverekből, a cég azt a taktikát követi, hogy újfajta alkalmazások piacra dobásával növeli a keresletet a MacIntosh gépek iránt. Az ilyen szoftverek futtatására alkalmas professzionális számítógépek árának 30 százaléka a gyártó nyeresége, míg az iMac-eknél ez csak 20 százalék.

A filmgyártásban egyre terjedő digitális vágó és effektező szoftverek piaca 1999-ben még csak 270 millió dolláros volt, de 2004-re előrejelzések szerint a forgalom meghaladhatja a másfél milliárd dollárt.

Vágásban már ott vannak

A digitális vágóprogramok és hardverek piacán az Apple a Final Cut Pro szoftverrel van jelen 1999 óta. A piacot egyébként az Avid Technologies Media Composer nevű szoftver-hardver rendszere uralja 78 százalékos részesedéssel. Egy ilyen kombó körülbelül 85 ezer dollárba kerül. Az Apple terméke alacsonyabb árfolyamával támaszt versenyt, hiszen ára úgy 10 ezer dollár körül van.

A középkategóriában, ahol kizárólag szoftverek versengenek, az Adobe Premiere-je a piacvezető 53 százalékos résszel, míg a Final Cut Pro a bevételek 30 százalékát viszi el.