A GM szövetségre léphet a Renault-Nissan párossal

2006.07.10. 07:50
Az egyezségtől azt várják, hogy felgyorsul a GM újjászervezése.

A General Motors Corp. (GM) igazgatótanácsa pénteken jóváhagyta, hogy az autógyártó konszern vezetése Rick Wagoner vezérigazgató irányításával tárgyalásokat kezdjen a Renault-Nissan párossal a három cég szövetkezésének lehetőségéről.

Lépések

A Renault SA és a francia vállalat 44 százalékos tulajdonában álló Nissan Motor Co. a múlt héten hatalmazta fel a cégcsoport vezérigazgatóját, Carlos Ghosnt, tegyen lépéseket a Nissan-Renault és a General Motors Corp. (GM) szövetségének létrehozása érdekében.

A partneri kapcsolat ötlete a General Motorsban közvetetten 9,9 százalékos részesedéssel bíró Kirk Kerkoriantól származik, aki túl lassúnak tartja a racionalizálási folyamatot a súlyos veszteségekkel küzdő amerikai autógyártónál és úgy véli, hogy a Nissan hét évvel ezelőtti rendbetételével a „költséggyilkos" nevet kiérdemlő francia menedzser lenne a legalkalmasabb a GM újjászervezésére.

Javaslata értelmében a Renault és a Nissan egyaránt 10 százalékos részesedést szerezne a GM-ben, ami azt jelentené, hogy Kerkorian 10 százalékával együtt hárman a GM legnagyobb tulajdonosi csoportjává válnának.

Program

A Kerkorian és Wagoner közötti ellentéteket jelzi, hogy az előbbi az igazgatóság helyett egy bizottságra bízta volna a tárgyalásokat, amelyben külső tanácsadók is részt vennének. Az igazgatótanács túl azon, hogy nem tette magáévá a javaslatnak ezt a részét, ismét hitet tett a Wagoner által fémjelzett takarékossági program mellett.

A vasárnap közzétett adatok szerint egyébként az idei első félév nem sikerült jól a Renault-nak: eladásai globális szinten 3,2 százalékkal, 1,315 millió darabra estek vissza. A hazai rivális PSA Peugeot-Citroën ugyanakkor 0,6 százalékkal növelte eladásait az első félévben, annak ellenére, hogy hasonló értékesítési politikát folytat. Európában mindkét cég eladásai csökkentek: a Renault 7,6, a PSA 2,2 százalékkal kevesebb autót értékesített. A német BMW és az Audi ugyancsak sikeresen zárta a félévet: eladásaik 8, illetve 9,8 százalékkal nőttek világszerte.