Terjeszkedő hipermarketek

2005.01.28. 08:08
A Tesco és a Wal-Mart között folyik a legkeményebb küzdelem több országban is a hipermarketek között, és bár a Tesco csak a hatodik, a Wal-Mart pedig az első a kereskedelmi láncok legújabb toplistáján, az angol cég lehet a győztes. A Deloitte&Touche által évente összeállított top 250-es lista első tíz helyezetje közül csak két cég aktív Magyarországon is.
Név Ország Árbevétel
(Milliárd dollár)
1 Wal-Mart USA 256,329
2 Carrefour Franciaország 79,796
3 Home Depot USA 64,816
4 Metro Németország 60,503
5 Kroger USA 53,791
6 Tesco Nagy-Britannia 51,535
7 Target USA 46,781
8 Ahold Hollandia 44,584
9 Costco USA 41,693
10 Aldi Einkauf Németország 40,060
Az USA hipermarketjei uralják a világ legnagyobb kiskereskedelmi láncainak 250-es listáját, melyet a Deloitte az árbevétel alapján állít össze rendszeresen. A legújabb összesítésbe 104 egyesült államokbeli cég került be, közülük öten az első tízbe is bejutottak. A 250 legnagyobb lánc 2003-ban összesen 2600 milliárd dollár árbevételt ért el, ez a világ kiskereskedelmi forgalmának körülbelül egyharmada.

A legnagyobb árbevételre az élelmiszer-kiskereskedők tettek szert; az első tízből kilenc ilyen vállalat. A legnagyobbak elsősorban külföldön erősítenek: a Wal-Mart USA-n kívüli egységei 2003-ban 17 százalékkal növelték forgalmukat, a brit Tesco árbevétele külföldön 30 százalékkal, míg Nagy-Britanniában csupán 7 százalékkal nőtt.

Jöhet a Wal-Mart
A tíz legnagyobb kiskereskedelmi láncból mindössze kettő van aktívan jelen Magyarországon. A német Metro és a brit Tesco szinte egyszerre, 1994-ben vetette meg lábát a magyar piacon. A tíz legnagyobb közül leányvállalatot alapított még Magyarországon a Carrefour és a Wal-Mart, utóbbi a hírek szerint az ingatlanpiacon is mozgolódik.

Kelet-Európa mellett a terjeszkedés legfőbb célpontja Kína: az ázsiai országban a top 250-ből már 31 nem kínai cég jelen van. A legkeményebb verseny több országban is a Wal-Mart és a Tesco között folyik - az elemzők a kisebbik, vagyis a brit cég esélyeit látják nagyobbnak: Nagy-Britanniában, Dél-Koreában és Japánban egyaránt sikerrel veszi fel a versenyt az amerikai óriással. A brit cég termék- és nemzetközi stratégiája egyaránt eltér fő vetélytársáétól. Míg a Wal-Mart elsősorban élelmiszer-kínálatát, a Tesco inkább a nagyobb profitrátájú egyéb termékek körét bővíti. A Wal-Mart a 80-as és a 90-es években a minél szélesebb nemzetközi hálózat kiépítésére helyezte a hangsúlyt, a Tesco a 90-es évek második felében kevesebb piacra és a kisebb kockázattal is megszerezhető profitra koncentrált.