Pozsony közbelépett a Hyundainál

2003.10.13. 15:37
A Dél-Koreából hazatért Pavol Rusko szlovák gazdasági miniszter hétfői sajtótájékoztatóján Pozsonyban úgy értékelte: "az utolsó mentőórában" tudott lépéseket tenni annak érdekében, hogy a Hyundai autógyár közép-európai nagyberuházása ügyében megmentse Szlovákia esélyeit.
A napokban hivatalába lépett új szlovák tárcavezető első külföldi útja a múlt héten azért vezetett Dél-Koreába, hogy Szlovákia számára megszerezze a másfélmilliárd amerikai dollárt meghaladó beruházást. A Hyudai és a Kia olyan összeszerelő üzemet készül Közép-Európába telepíteni, melynek csarnokaiból évente 300 ezer kis-és középkategóriás gépkocsi kerülne ki.

Szlovákiába látogatnak

A cég a telepítéssel kapcsolatban Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország között mérlegel. A múlt héten olyan hírek láttak napvilágot, miszerint Szlovákia már kiesett a szóba jöhető országok sorából. Az akkor éppen Dél-Koreában tárgyaló szlovák gazdasági miniszter rögvest cáfolta az értesülést és azt sugalló nyilatkozatot tett, hogy máris eredményes tárgyalásokat folytatott az autógyár vezetőivel, akik rövidesen Szlovákiába látogatnak.

Hétfői sajtótájékoztatóján Rusko bejelentette: a Hyundai alelnöke, Kim Dong Jin pénteken Szlovákiába látogat, és Zsolna (Zilina) közelében megtekinti azt a 250 hektáros területet, amelyet Szlovákia kínál a távol-keleti cégnek, hogy oda telepítse az összeszerelő üzemét. Jelezte: tudomása szerint a Hyundai vezetői még Csehországban tekintenek meg egy e célra felajánlott területet. Mint újságíróknak elmondta, Szlovákia a zsolnai területen kívül egyéb ajánlatokat is kínál, egyebek között az ország keleti végein, de a beruházók mindenekelőtt arra kíváncsiak, hogy a felajánlott területeket érinti-e az autópálya hálózat, van-e megfelelő infrastruktúra, és kevésbé érdeklődnek a munkaerő-kínálat, illetve az országban honos adózási feltételekről.

Helyre tették

Rusko nem tett említést arról, hogy Szlovákia autópálya-hálózata enyhén szólva szegényes, egyedül a zsolnai térséghez közelítő autópálya tud kedvezni az esélyeknek. A miniszter elmarasztalóan szólt a SARIO nevű szlovák kereskedelem-és beruházás-fejlesztési ügynökség munkájáról, mert Dél-Koreában azt kellett tapasztalnia, hogy Szlovákiát agrárországként, Csehországot pedig ipari országként tartják nyilván. - Vajon milyenek lettek volna Szlovákia esélyei, ha az általa vezetett küldöttség Dél-Korában "nem teszi a helyére" országa megtévesztő besorolását - vetette fel Rusko, aki úgy értékelte: ami erejükből tellett, azt a beruházás megszerzése érdekében a múlt héten Dél-Koreában megtették. Ha a Hyundai mégsem Szlovákiában építené fel az összeszerelő üzemét, az nem a szlovák fél "elégtelen lobbizása, hanem más térségek objektív előnyei okán" alakulhat így.