Folytatódik a horvát INA privatizációja

2005.09.23. 08:04
Horvátországban kiválasztották a Merrill Lynch befektetési bankot tanácsadónak az INA-privatizáció tavaszra várható következő szakaszához, írta a Napi Gazdaság. A Molról egyelőre nem tudni, hogy mik a szándékai a horvát tőzsdére kerülő részvényekkel. Az viszont szinte biztos, hogy itthon az üzemanyagárakat napokon belül emelni fogják.
A Merrill Lynch láthatja el tanácsokkal a horvát kormányt az INA-privatizáció következő állomásai során - közölte a zágrábi Hina hírügynökségre hivatkozva a Reuters. A megbízás kezdetétől 60 nap áll a Merrillnek és konzorciumtársának, a Raiffeisen Bank horvát leányának a rendelkezésére, hogy felértékeljék az olajtársaság eszközeit és kidolgozzák az értékesítés részleteit.

Az elképzelések szerint a horvát kormány a 75 százalék mínusz egy részvényes állami INA-csomagból 15 százalékot a tőzsdén keresztül értékesít majd. Kedvezményes feltételek mellett egy hétszázalékos csomagból jegyezhetnek a cég dolgozói, egy másik hétszázalékos paketthez pedig a háborús veteránok juthatnak majd hozzá. A korábbi tervek szerint a magánosításra még az idén sor került volna, de mostanra egyértelművé vált, hogy az eladás a hátralévő négy hónapban már nem bonyolítható le, szakértők szerint arra jövő tavasszal kerül sor.

Ez jelentős hiányt okoz a horvát költségvetésben, ám állítólag fontos szerepet játszott a Merrill győzelmében, hogy áthidaló kölcsönt szervez a kieső bevétel pótlására. A horvát állam mellett jelenleg a Mol rendelkezik még részesedéssel az INA-ban, a magyar társaság 2003-ban 505 millió eurót fizetett a 25 százalék plusz egy részvényt kitevő csomagért. A céget most már ennél többre "tartják", legalábbis Tomislav Dragicevic, az INA vezérigazgatója egy közelmúltban adott interjúban 3,5-4 milliárd dollár közé tette a társaság értékét.

A felértékelődést a sikeres szíriai kutatásokkal és a cég finomítóinak hamarosan induló korszerűsítésével indokolta. A Mol többször deklarálta, hogy mindenképpen szeretne többségi részesedést szerezni Horvátország legnagyobb társaságában, hisz csak ekkor lenne lehetősége arra, hogy konszolidálja az INA számait. A Reuters szerint elképzelhető, hogy ennek érdekében a cég különtárgyalásokat folytat a horvát kormánnyal, arról azonban nem tudni, hogy a tőzsdére kerülő részvényekkel kapcsolatban tervez-e valamilyen lépést.

Eközben itthon a benzinárak újra lendületbe jöhetnek, emlékeztet a Napi Gazdaság. Szeptember 17-én megfordult a kőolaj- és üzemanyag-piaci trend a világ tőzsdéin és az elmúlt öt napban hat százalékot meghaladó mértékben erősödtek a jegyzések. A grafikonok elszomorító képet mutatnak, az árak emelkedése a korábbi csökkenéshez hasonlóan gyors ütemű, és amíg a világ a Katrinát követő Rita hurrikán miatt várható károkat próbálja felbecsülni. Emiatt közel napi hárommillió hordós feldolgozókapacitás-kiesést várnak az USA finomítóinál, a szakértők nem is várnak változást.

Ezt tetézi a forint utóbbi napokban bekövetkezett gyengülése, a most már tartósan 200 forint fölötti dollárárfolyam, amely csak növelheti a várhatóan többforintos emelés mértékét. Mindez akár teljesen fel is emésztheti az alig több mint egy hét múlva bekövetkező áfacsökkentés hatását. A Mol ugyan már nyár óta nem jelent be központi áremeléseket, mégis szinte bizonyos, hogy a néhány napja végrehajtott árcsökkentést a nagykereskedelmi és ezen keresztül a kutaknál is megjelenő áremelés követi, akár már egy-két napon belül. Mint ismeretes, az olajcég mindig az elmúlt öt nap áralakulását veszi alapul.